131
قرآن کتاب اخلاق

۳. خداوند: ناظر سوم، خداوند است. بر اساس تعالیم آسمانی اسلام، خداوند متعال بر تمام اعمال و رفتار و افکار آدمی آگاه است و هیچ یک از شئون آدمی از او پنهان نیست. آیات متعددی در قرآن کریم این معنا را تصریح و بارها آن را خاطرنشان کرده است. برای مثال در سوره نساء می‌فرماید: «از مردم شرم می‏کنند اما از خدا شرم نمی‏کنند با آن که خدا هنگامی که سخنی در شب به خلاف رضای او می‏سازند، با آنهاست و به آنچه می‏کنند احاطه دارد [و می‌داند]»۱ و در آیه دیگری می‌فرماید:

(أ لَمْ یعْلَمُوا أنَّ اللَّهَ یعْلَمُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ وَ أنَّ اللَّهَ عَلامُ الْغُیوبِ).۲
آیا نمی‏دانند که خداوند از اسرار و سخنان درگوشی آنها آگاه است و او دانای غیب‌هاست؟!

همچنین آیات متعدد دیگری، خدا را بر افکار و خطورات ذهنی و نیّات درونیشان آگاه می‌داند.۳

1.نساء: ۱۰۸: (یسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَ لا یسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ إِذْ یبَیتُونَ ما لا یرْضی‏ مِنَ الْقَوْلِ وَ کانَ اللَّهُ بِما یعْمَلُونَ مُحیطاً).

2.توبه: ۷۸.

3.فاطر: ۳۸: (إِنَّ اللَّهَ عالِمُ غَیبِ السَّماواتِ وَ الْأرْضِ إِنَّهُ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُور)؛ خداوند آگاه به غیب آسمان‌ها و زمین است و او از اسرار دل‌ها با خبر است؛ تغابن: ۴: (یعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأرْضِ وَ یعْلَمُ ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ)؛ خدا از آنچه در آسمان‌ها و زمین است و از پنهان‌کاری‌های شما و کارهای آشکارتان آگاه است و نیز خدا از اسرار دل‌ها با خبر است؛ ملک: ۱۳: (وَ أسِرُّوا قَوْلَکمْ أوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُور)؛ شما چه سخنان خود را پنهان کنید یا آشکار سازید، او از اسرار دل‌ها آگاه است؛ ق: ۱۶: (وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أقْرَبُ إِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ)؛ ما انسان را خلق کردیم و می‏دانیم که در درون خویش چه اندیشه‏ای دارد و ما از رگ گردن به او نزدیک‌تریم؛ حدید: ۴: (وَ هُوَ مَعَکمْ أینَ ما کنْتُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ)؛ و هر جا باشید، او با شماست و خداوند به آنچه انجام می‏دهید، بیناست.


قرآن کتاب اخلاق
130

کافی است و اگر به این مؤلفه‌های سه‌گانه که پیش‌تر نیز بدانها اشاره شد آگاه و به آن معتقد باشد از انجام عمل زشت شرم می‌کند و حیا در عملکرد او متجلی می‌گردد.

انواع ناظر محترم از منظر قرآن

از منظر قرآن کریم گروه‌های متعددی ناظر بر اعمال و رفتار انسان هستند. این گروه‌ها عبارت‌اند از:

۱. ناظر انسانی: ناظر انسانی، نخستین گروه ناظر بر اعمال و رفتار است. این گروه، مورد تأیید همگان است و دلیلش ملموس و مشهود بودنشان است، هر چند پنهان شدن از دیده این گروه برای هر کس امکان دارد و انسان می‌تواند خلوت گزیند و از دیدگان هم‌نوع خویش مخفی شود. به هر تقدیر، هر انسانی اگر به زشتی رفتاری معتقد و حفظ آبرو برایش مهم باشد هرگز آن عمل زشت را در حضور هم‌نوع خویش مرتکب نمی‌شود. طبیعتاً این نوع نظارت مورد انکار قرآن کریم نیست و البته در آیه‌ ۱۰۸ سوره نساء بدان اشاره شده است.

۲. ناظر از جنس ملائکه: ملائکه الهی، دومین گروه از انواع ناظران‌اند. در آموزه‌های اسلامی، برخی از ملائکه همواره کنار انسان حاضر هستند و تمام اعمال و رفتار او را ثبت و ضبط می‌کنند. این گروه، هیچ گاه از انسان غافل نیستند اما به دلیل ملموس نبودنشان، از سوی غیر مؤمنان یا مؤمنان غافل، نادیده گرفته می‌شوند. خدای متعال در قرآن کریم در باره کفار و مشرکان می‌فرماید: «آیا گمان کرده‏اند ما اسرار دل و سخنان در گوشی آنان را نمی‏شنویم؟ بلی می‏شنویم و فرشتگان ما نزد آنان حاضرند و می‏نویسند».۱

1.زخرف: ۸۰: (أمْ یحْسَبُونَ أنَّا لا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ بَلی‏ وَ رُسُلُنا لَدَیهِمْ یکتُبُونَ).

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59601
صفحه از 291
پرینت  ارسال به