عجین است و او مایل است که بهسرعت به هدف خود نایل شود. لذا در آیه دیگر میفرماید: «انسان همان گونه که خیر و خوبی را میخواهد شر و بدی را نیز طلب میکند. و انسان بسیار شتابگر است».۱ این در حالی است که نیل به اهداف، به طور طبیعی متناسب با کوچک و بزرگ بودنشان، خویشتنداری و شکیبایی میطلبد و کسی که شکیبایی لازم را در تحمل سختیها برای رسیدن به اهداف خود ندارد، در حقیقت خود را از رسیدن به هدف مطلوبش محروم ساخته است.
۲. غضب و خشم
بر اساس آموزههای قرآنی، از صفاتی که مانع صبر و شکیبایی میشود «غضب» است. انسانی که توان فرو خوردن غضب خود را ندارد، در تنبیه کردن دیگران شتاب میکند و شکیبایی خود را از دست میدهد. خداوند پیامبرش را از خشم برحذر میدارد و آن را مانع شکیبایی میداند و حضرت یونس را مصداق کسی که غضب، شکیباییاش را زایل ساخت برمیشمرد و میفرماید:
(فَاصْبِرْ لِحُکمِ رَبِّک وَ لا تَکنْ کصاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نادی وَ هُوَ مَکظُومٌ).۲
کلمه «مکظوم» را «به کسی که خشم گلویش را گرفته باشد و او نتواند به هیچ وسیلهای آن را خالی کند» تفسیر کردهاند. خدا در این آیه رسول خود صلی الله علیه و آله را از این که مانند یونس علیه السلام باشد نهی میکند. معنای آیه این است: «ای پیامبر! تو در برابر قضایی که پروردگارت مقدّر کرده تا از راه استدراج هلاکشان کند صابر باش، و مانند صاحب حوت مباش،