بهشتی،۱ ملاقات و همنشینی با مؤمنان در بهشت،۲ و پاداشی برتر از عملی که انجام شده،۳ از جمله پاداشهایی است که خدای مهربان در قرآن برای شکیبایان وعده کرده است. علامه طباطبایی در تفسیر آیه ۲۴ سوره سجده مینویسد:۴
یعنی ما بعضی از بنیاسرائیل را پیشوایان قرار دادیم، تا مردم را به امر ما هدایت کنند؛ و وقتی ایشان را به امامت و پیشوایی هدایت نصب کردیم که در دین صبر کردند، و قبلاً هم به آیات ما یقین داشتند.۵
۴. یقین به گشایش در کار
عامل چهارم افزایش شکیبایی، اطمینان به گشایش در کار است. پیش از این گفتیم که سنّت خدای متعال بر آن است که امور بر اسباب عادیاش محقق شود.۶ در آغاز بحث صبر نیز اشاره شد که صبر به معنای تسلیم در برابر سختی نیست، بلکه در مفهوم صبر، مقاومت و پایداری تا رسیدن به نتیجه نهفته است. بر این اساس کسی که در امور دنیایی از سنّت الهی آگاه است و در امور اخروی به صداقت وعدههای الهی مؤمن است
1.انسان: ۱۲: (وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّةً وَ حَریراً)؛ و پاداش آن صبر کامل بر ایثارشان باغ بهشت و لباس حریر بهشتی لطف فرمود.
2.فرقان: ۷۵: (أُوْلئِک یجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا وَ یلَقَّوْنَ فیها تَحِیةً وَ سَلاماً)؛ اینها کسانی هستند که به خاطر صبرشان قصرهای بهشتی پاداش گیرند و با تحیت و سلام همدیگر را ملاقات میکنند.
3.(وَ لَنَجْزِینَّ الَّذینَ صَبَرُوا أجْرَهُمْ بِأحْسَنِ ما کانُوا یعْمَلُونَ)؛ و البته به اهل صبر، پاداشی خیلی بهتر از آنچه را که انجام دادهاند خواهیم داد.
4.(وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أئِمَّةً یهْدُونَ بِأمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یوقِنُونَ).
5.ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۵۶، ص۲۶۶.
6.رجوع کنید به بحث توکل.