101
قرآن کتاب اخلاق

ایمان نمی‏آورد. حکایت او مانند سنگ صافی است که بر آن خاکی هست، باران تندی به آن رسیده و آن را صاف و سخت رها کرده است. آنها از آنچه کرده‏اند چیزی نمی‏برند، خدا گروه کافران را هدایت نمی‏کند».۱ همچنین فرموده است: «ای کسانی که ایمان آوردید، خدا و رسول را اطاعت کنید و کارهای خود را باطل نگردانید».۲ سفارش خداوند با تعبیر «باطل نکنید» به دنبال انجام کار نیک یا اطاعت از پروردگار آمده است، اما در حقیقت متضمن ترک عمل ناپسند است. بنابراین شکیبایی بر نگاهداری اعمال نیک، ذیل صبر در ترک می‌گنجد، نه صبر در عمل.

۳. صبر مرکّب (ترکیبی)

گاه اتفاق می‌افتد که مصادیقی از «صبر بر عمل» و «صبر بر ترک» پی‌درپی و به دنبال هم مطلوب است یا ضرورت می‌یابد؛ یعنی انسان می‌باید هر دو نوع صبر را توأمان در یک واقعه به جان بخرد. برای مثال، صبر در امر به معروف و نهی از منکر، نیازمند تحمل سختی عمل و نیز آسیب‌های آن از قبیل مذمّت و شماتت اطرافیان است. همچنین صبر در برابر اذیت‌های هم‌نوعان و نیز نیکی به آنان ـ مانند نیکی به کفار به قصد هدایت آنان با وجود بدی آنان، یا احسان به همسایگان بد یا خویشاوندان در برابر تقصیر و کوتاهی آنان ـ از جمله رفتارهایی است که در آنها شکیبایی دشوارتر خواهد بود.

1.بقره: ۲۶۴: (یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکمْ بِالْمَنِّ وَ الْأذی‏ کالَّذی ینْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ کمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَیهِ تُرابٌ فَأصابَهُ وابِلٌ فَتَرَکهُ صَلْداً لا یقْدِرُونَ عَلی‏ شَی‏ءٍ مِمَّا کسَبُوا وَ اللَّهُ لا یهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ).

2.محمد: ۳۳: (یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا أطیعُوا اللَّهَ وَ أطیعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أعْمالَکم).


قرآن کتاب اخلاق
100

به معروف و نهی از منکر، جهاد در راه خدا یا حتی نماز گزاردن در جامعه‌ای که با انجام آن فریضه مخالفت می‌شود و پایبندان به آن مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند. بسیاری از آیات جهاد، ناظر به این معنا و لزوم صبر در برابر سختی‌های جهاد تا زمان فرا رسیدن یاری خداوند است.

ناگفته نماند که برخی صاحب‌نظران مسلمان، صبر را به گونه‌ای دیگر تقسیم کرده و صبر قبل از اطاعت خدا، صبر هنگام اطاعت و صبر پس از اطاعت خدا را از شکل‌های صبر بر عمل دانسته‌اند.۱ سپس خویشتن‌داری از فاش ساختن عمل نیک خود و پرهیز از ریا و سُمعه۲ را مصداق صبر پس از اطاعت دانسته‌اند. اما به نظر می‌رسد شکیبایی ورزیدن پس از انجام عمل، ذیل صبر بر عمل یا صبر در طاعت نمی‌گنجد. این قسم از شکیبایی، ذیل صبر در ترک جای می‌گیرد؛ زیرا پس از انجام عمل نیک، نفس انسان دوست دارد آن را آشکار کند و تحسین اطرافیان را برانگیزد و خود را محبوب سازد. در حالی که انسان مؤمن با به خاطر آوردن لزوم اخلاص برای قبولی طاعات، به خواهش نفس خود که به آشکار ساختن آن عمل مایل است پاسخ «نه» می‌گوید و نفس خویش را از هر گونه عملی که موجب ریا و سُمعه پس از عمل شود باز می‌دارد. این رفتار همانند منّت نهادن پس از انجام عمل نیک است که قرآن کریم از آن نهی کرده، می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‏اید، صدقات خویش را با منّت و اذیت باطل نکنید همچون کسی که مال خویش را برای ریا (تظاهر) خرج می‏کند و به خدا و معاد

1.ر.ک: الصبر فی ‌القرآن الکریم، ص۴۷.

2.«ریا» به معنای نشان دادن عمل نیک به دیگری و «سُمعه» به معنای بیان کردن و به گوش دیگران رساندن آن عمل است.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59591
صفحه از 291
پرینت  ارسال به