ایمان نمیآورد. حکایت او مانند سنگ صافی است که بر آن خاکی هست، باران تندی به آن رسیده و آن را صاف و سخت رها کرده است. آنها از آنچه کردهاند چیزی نمیبرند، خدا گروه کافران را هدایت نمیکند».۱ همچنین فرموده است: «ای کسانی که ایمان آوردید، خدا و رسول را اطاعت کنید و کارهای خود را باطل نگردانید».۲ سفارش خداوند با تعبیر «باطل نکنید» به دنبال انجام کار نیک یا اطاعت از پروردگار آمده است، اما در حقیقت متضمن ترک عمل ناپسند است. بنابراین شکیبایی بر نگاهداری اعمال نیک، ذیل صبر در ترک میگنجد، نه صبر در عمل.
۳. صبر مرکّب (ترکیبی)
گاه اتفاق میافتد که مصادیقی از «صبر بر عمل» و «صبر بر ترک» پیدرپی و به دنبال هم مطلوب است یا ضرورت مییابد؛ یعنی انسان میباید هر دو نوع صبر را توأمان در یک واقعه به جان بخرد. برای مثال، صبر در امر به معروف و نهی از منکر، نیازمند تحمل سختی عمل و نیز آسیبهای آن از قبیل مذمّت و شماتت اطرافیان است. همچنین صبر در برابر اذیتهای همنوعان و نیز نیکی به آنان ـ مانند نیکی به کفار به قصد هدایت آنان با وجود بدی آنان، یا احسان به همسایگان بد یا خویشاوندان در برابر تقصیر و کوتاهی آنان ـ از جمله رفتارهایی است که در آنها شکیبایی دشوارتر خواهد بود.
1.بقره: ۲۶۴: (یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکمْ بِالْمَنِّ وَ الْأذی کالَّذی ینْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ کمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَیهِ تُرابٌ فَأصابَهُ وابِلٌ فَتَرَکهُ صَلْداً لا یقْدِرُونَ عَلی شَیءٍ مِمَّا کسَبُوا وَ اللَّهُ لا یهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ).
2.محمد: ۳۳: (یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا أطیعُوا اللَّهَ وَ أطیعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أعْمالَکم).