سختیها دست از تلاش برنمیدارد و همچون کوه استقامت میورزد. این معنا بیانکننده آن است که محل صبر، هنگام سختیهاست و ویژگی مشترک تمام سختیها آن است که با طبع انسان سازگار نیست و نفس انسان به طور طبیعی از آن گریزان است. بر این اساس هنگام رفاه و گشایش و آسایش، صبر معنا ندارد و در آسانیها جای بحث از صبر نیست.
از آن جا که صبر به معنای حبس نفس و خودنگهداری است، برخی آن را به روزه معنا کرده، صبر در آیه ۱۵۳ سوره بقره۱ را به معنای روزه دانستهاند، اما به نظر میرسد تفسیر صبر به روزه، از باب تطبیق مفهوم بر مصداق است، نه تفسیر مفهومی؛ یعنی روزه معنای صبر نیست، بلکه یکی از مصادیق کامل صبر است.۲
البته برخلاف آنچه بعضی تصور میکنند، صبر هرگز به معنای تحمل بدبختیها و تن دادن به ذلت و تسلیم در برابر سختیها و پذیرش شکست نیست. صبر و شکیبایی، پایداری و استقامت در برابر مشکلات و حوادث و ناملایمات است. به این دلیل است که در قرآن کریم، صبر از مهمترین و محکمتریم امور برای رسیدن به اهداف کوچک و بزرگ دانسته شده است۳ و در حدیث شریف به نقل از امیرالمؤمنین علیه السلام میخوانیم:
علیکم بالصبر، فان الصبر من الایمان کالرأس من الجسد، و لا خیر فی جسد لا رأس معه، و لا فی ایمان لا صبر معه.۴