79
قرآن کتاب اخلاق

وکیلی نفوذناپذیر (توانمند) و سنجیده‌کار است،۱ بهترین وکیل برای بنده خود خواهد بود.۲

۲. آرامش و طمأنینه نفس

دومین ره‌آورد توکّل، اطمینان و آرامش نفس انسان است. کسی که توکّل حقیقی را با آن لوازم و شرایط پیش‌گفته آورده است، بی شک در ضمیر خود سرشار از آرامش و طمأنینه است و به دلیل اطمینانی که به پروردگار خویش دارد، نگران نیست و از به نتیجه رسیدن تلاشش تردید ندارد. همچنین خوفی به دل راه نمی‌دهد؛ زیرا خدا را پشتیبان خود می‌داند و به قدرت و توانمندی او ایمان دارد. او همچنین آگاه است که آنچه به او برسد، همان است که خداوند برای او مقدر کرده است و خدا نیز جز خیر او نمی‌خواهد، پس چه جای نگرانی و ترس؟ خداوند در آیه ۵۱ سوره توبه به پیامبر صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «ای پیغمبر به آنها بگو جز آنچه که خداوند برای ما نوشته و مشیّت او تعلق گرفته به ما نمی‌رسد و او مولای ماست و کسانی که ایمان آورده‏اند فقط به خدا توکّل می‌کنند».۳

این فرمان الهی در حقیقت نوعی اطمینان و آرامش خاطر برای رسول خدا صلی الله علیه و آله و پیروانش ایجاد می‌کند؛ زیرا به آنان می‌فهماند که آنچه برای آنان مقدر است، خواست و اراده خدا بوده است و چون آنان بر خدا توکّل کنند جای هیچ گونه نگرانی نیست. بخاری در کتاب صحیح خود در حدیثی از ابوبکر، نگرانی و ترس او را پس از مخفی شدنش به همراه

1.انفال: ۴۹: (وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ).

2.آل عمران: ۱۷۳: (حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ).

3.(قُلْ لَنْ یصیبَنا إِلّا ما کتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ).


قرآن کتاب اخلاق
78

و این که فرمود (وَ کفی بِرَبِّک وَکیلاً) معنایش این است که برای قیام بر اراده نفوس و اعمال ایشان، و برای نگهداری منافع ایشان و سرپرستی امور ایشان، خدا بس است؛ زیرا کلمه «وکیل» به معنای متکفل شدن بر امور دیگری است که قائم مقام او در تدبیر امور و گرداندن چرخ زندگی اوست. اما کفایت الهی در مورد هر کاری می‌تواند به گونه‌ای ظاهر گردد. اگر در جنگ است به صورت پیروزی و غلبه،۱ و در دیگر امور خداوند به صورت‌های گوناگون بنده خود را کفایت می‌کند، نیازش را مرتفع می‌سازد۲ و مشکلات و سختی‌ها را بر او آسان می‌کند.۳

استاد جوادی آملی در بیان اثر کفایت می‌نویسد:

متوکّل، محبوب خداست و چون ذات اقدس خداوند محبّ۴ و محبوب خود را رها نمی‌کند و آثار هر محبوب به دست محبّ او ظهور می‌کند، خداوند امور متوکّلان را کفایت می‌کند؛۵ و چون او

1.منتخب میزان الحکمة، ح۶۷۰۸: امام باقر علیه السّلام: «مَن تَوَکلَ علَی اللّهِ لا یغلَبْ،و مَنِ اعتَصمَ باللّهِ لا یهزَمْ؛ آن که به خدا توکّل کند، مغلوب نشود و آن که به خدا توسّل جوید، شکست نخورد».

2.منتخب میزان الحکمة، ح۶۷۱۰ (به نقل از الکافی): امام صادق علیه السّلام: «مَن اُعطی ثلاثالم یمنع ثلاثا.. : مَن اُعطِی التَّوَکلَ اُعطِی الکفایةَ. ثُمّ قالَ: أتَلَوتَ کتابَ اللّهِ ـ عَزّ َو جلَّ ـ: ”ومَن یتَوکلْ علَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ“؛ هر کس به او سه چیز عطا شود از سه چیز محروم نمی‌ماند:... به هر که توکّل داده شود، بسندگی داده شود. سپس فرمود: آیا کتاب خداوند عزیز و جلیل را تلاوت کرده‌ای: ”و هر که به خدا توکّل کند او برای وی بس است“؟

3.منتخب میزان الحکمة، ح۶۷۰۶: امام علی علیه السّلام: «مَن تَوَکلَ علَی اللّهِ ذَلَّت لَهُ الصِّعابُ، و تَسهَّلَت علَیهِ الأسبابُ؛ هر که به خدا توکّل کند، دشواری‌ها برای او آسان شود و اسباب برایش فراهم گردد».

4.آل عمران: ۱۵۹: (إن الله یحب المتوکلین).

5.طلاق: ۳: (ومن یتوکل علی الله فهو حسبه).

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59910
صفحه از 291
پرینت  ارسال به