پرسش سوم
با توجه به لزوم بهرهگیری از اسباب و ابزار، آیا میتوان توکّل را مربوط به هنگامی دانست که دیگر هیچ کاری از انسان بر نمیآید و کنترل امور از دست او خارج شده است؟
پاسخ: بی شک بر اساس متون قرآنی و روایی، توکّل در همه حال و در هر شرایطی مطلوب و حق است و اختصاص به هنگامی ندارد که کاری از دست انسان برنمیآید. بنابراین حتی در زمان مهیا بودن ابزارها، اسباب و عوامل، توکّل لازم است. چه بسیار اسبابی که هنگام نیاز، از انجام کمترین کاری ناتوان شدهاند و چه بسیار ابزاری که هنگام ضرورت، کارآیی خود را از دست دادهاند. استاد جوادی آملی در این خصوص میگوید:
چنین نیست که انسان بخشی از کار را با اسباب عادی و بدون توکّل انجام دهد و بخش دیگر را با توکّل، توسل و دعا، بلکه اینها در همه بخشهای رفتار آدمی حضور و ظهور دارد و حتی در جایی که انسان با وسایل و اسباب کار میکند، باید بر خدا توکّل کند. همان گونه که گلاب در برگ گل، مفروش است، توکّل، توسل و دعا باید در همه رفتارها و کارهای ما جریان داشته باشد. ما حتی در تهیه کردن ابزار و اسباب فعل و نیز استفاده از آنها، باید اهل دعا و توکّل باشیم؛ زیرا از یک سو، اسباب موجودِ فعل را خدای «سببساز» فراهم آورده است و از سوی دیگر، ممکن است بر اثر علل خاصی همان خدای سببساز که «سببسوز» نیز هست، ابزار موجودِ فعل را از دست ما بگیرد و میان ما و هدفمان حایلی ایجاد کند.۱