من وارد نمیشود. بنابراین هر گونه ترس و واهمهای از غیر خدا بیمعناست۱ و سستی در انجام دادن کار برای رسیدن به هدف روا نیست.۲
حضرت هود علیه السلام ـ بر اساس آنچه در قرآن کریم آمده است۳ ـ با اطمینان خاطر و بدون هراس از زیانی که از طرف قومش احتمال داشت، آنان را در رساندن هر گونه زیانی به خودش ناتوان میبیند و دلیل این شجاعت و اطمیƘǙƠخاطرش را در توکّل به خدایی که اختیار همه عالم و موجوداتش زیر سلطه اوست میداند. علامه طباطبایی در تفسیر این آیه مینویسد:
من در کار خودم بر خدا توکّل کردهام که مدبّر امر من و شما است» و برای این که بفهماند شما هیچ کاری نمیتوانید به من بکنید، نه این که میتوانید ولی من نمیترسم، اضافه کرد: (ما مِنْ دَابَّةٍ إِلّا هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها إِنَّ رَبِّی عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ) و فهمانید که من در توکّل کردنم به خدا، پیروزم، چون خدای تعالی بر کار من و شما احاطه دارد و او شما را هلاک میکند نه مرا؛ زیرا او بر صراط مستقیم است، یعنی در رویارویی حق با باطل همواره سنّتش یکسان بوده و آن یاری کردن حق و غلبه دادن آن بر باطل است.۴
1.ر.ک. تفسیر الصافی، ج۲، ص۳۹۱.
2.ر.ک: الکشاف، ج۲، ص۳۲۵؛ جوامع الجامع، ج۲، ص۹۴.
3.هود: ۵۶: (إِنِّی تَوَکلْتُ عَلَی اللَّهِ رَبِّی وَ رَبِّکمْ ما مِنْ دَابَّةٍ إِلأ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها إِنَّ رَبِّی عَلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ)؛ من بر خدای یکتا که پروردگار من و پروردگار شماست توکّل کردم. هیچ جنبندهای نیست مگر آن که زمام اختیارش را او گرفته است. هر آینه پروردگار من بر صراط مستقیم است.
4.ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۱۰، ص۳۰۱ و ۳۰۲.