259
قرآن کتاب اخلاق

هنگام توانمندی بر انتقام، و پاسخ بدی را به خوبی دادن، از وسیع‌ترین ابواب تربیت الهی است.۱

دوم آن که خداوند می‌خواهد به واسطه بخششِ فردی که به او ستم شده، رحمت خود را بر او نازل کند و او را به پاداشی بس بزرگ برساند؛ پاداشی که ذات مقدسش آن را عهده‌دار شده و در چند آیه به آن تصریح کرده است.۲ علامه طباطبایی در تفسیر آیه (یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أزْواجِکمْ وَ أوْلادِکمْ عَدُوًّا لَکمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ)۳ می‌نویسد:

[ممکن است] معنایش این باشد که اگر شما مؤمنان، از خطا و دشمنی زنان و فرزندان خود چشم‏پوشی کنید، خدای تعالی هم با شما به مغفرت و رحمت خود معامله می‏کند. در این صورت، این جمله، وعده زیبایی است که خداوند در مقابل رفتار نیکشان به آنها داده ‌است.۴

البته شبیه این وعده را در سوره نور نیز تصریح کرده و فرموده است: «باید ببخشند و چشم بپوشند؛ آیا دوست ندارید خدا شما را بیامرزد؟!».۵

1.الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، ج‏۷، ص۴۱۶: «ذو هذه من أوسع أبواب التربیة الربانیة أن یواجه السوء بحسن علی قدرة: (ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَینَک وَ بَینَهُ عَداوَةٌ کأنَّهُ وَلِی حَمِیمٌ)».

2.شورا: ۴۰: (فَمَنْ عَفا وَ أصْلَحَ فَأجْرُهُ عَلَی اللَّهِ).

3.تغابن: ۱۴: «ای اهل ایمان! بعضی از همسران و فرزندان شما دشمن شما هستند. از آنها دوری کنید و اگر گذشت کنید و چشم بپوشید و ببخشید، خدا بخشنده و مهربان است».

4.ر.ک: ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۱۹، ص۵۱۶.

5.نور: ۲۲: (وَ لْیعْفُوا وَ لْیصْفَحُوا أ لا تُحِبُّونَ أنْ یغْفِرَ اللَّهُ لَکمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ).


قرآن کتاب اخلاق
258

نیز به نظر می‌رسد در همین راستاست؛ زیرا خداوند در آیه چهل سوره شوری،۱ ابتدا مقابله به مثل در بدی را جایز می‌شمارد و جزای هر بدی را بدی‌ای همانند آن می‌داند. این حُکم به خوبی مانع تداوم ستمکاری ستمکاران می‌شود؛ زیرا به ستمکار هشدار می‌دهد که اگر بدی کند امکان این که مطابق آن، بدی ببیند وجود دارد. همان گونه که در آیات قصاص،۲ خداوند با حکم قصاص، سدی برابر تعرض به جان و مال مردم کشیده است، لذا حِکمت قصاص را تضمین حیات و امنیت جامعه دانسته است.۳ اما در ادامه آیه چهل سوره شوری، خداوند به عفو و چشم‌پوشی از خطای خطاکاران سفارش می‌کند که دست کم سه دلیل برای آن می‌توان بیان کرد:

نخست آن که با عفو، رشتة اُلفت و دوستی بین هم‌نوعان ایجاد می‌شود و جامعه به سوی اصلاح می‌رود؛ زیرا بخشش خطاکار، او را به سوی جبران خطایش هدایت می‌کند. این بهترین نتیجه‌ را برای جامعه دارد. صاحب تفسیر الفرقان نیز با بیان این نکته معتقد است بخشش

1.(وَ جَزاءُ سَیئَةٍ سَیئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أصْلَحَ فَأجْرُهُ عَلَی اللَّهِ إِنَّهُ لا یحِبُّ الظَّالِمینَ)؛هر بدی را مجازاتی است همانند آن، ولی هر کس ببخشد و راه آشتی در پیش گیرد، مزدش با خداست؛ زیرا که او ستمکاران را دوست ندارد.

2.بقره: ۱۷۸: (یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا کتِبَ عَلَیکمُ الْقِصاصُ فِی الْقَتْلی‏ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثی‏ بِالْأُنْثی)؛ بقره: ۱۹۴: (وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدی‏ عَلَیکمْ فَاعْتَدُوا عَلَیهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی‏ عَلَیکمْ)؛ مائده: ۴۵: (وَ کتَبْنا عَلَیهِمْ فیها أنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَینَ بِالْعَینِ وَ الْأنْفَ بِالْأنْفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ).

3.بقره: ۱۷۹: (وَ لَکمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ یا أُولِی الْألْبابِ لَعَلَّکمْ تَتَّقُون).

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59926
صفحه از 291
پرینت  ارسال به