257
قرآن کتاب اخلاق

بخشش بر عقوبت ازآن‌روست که اولاً این عمل، فضیلتی اخلاقی است و اگر برای فرد خاطی ثمره‌ای نداشته باشد و در تربیت او مؤثر نیفتد، دست کم در تربیت فرد بخشنده و تقویت فضیلت اخلاقی در وجود او و افزایش عزّتمندیش مؤثر است. همچنین در جایی که ترجیح یکی بر دیگری دشوار است، امکان پشیمانی در انجام هر یک از دو عمل بسیار است. در چنین شرایطی، پشیمانی از عقوبت خطاکار، بسیار سنگین‌تر از پشیمانی از بخشش او خواهد بود. در این خصوص امام باقر علیه السلام می‌فرماید:

النَّدامَةُ عَلَی العَفوِ أفضَلُ و أیسَرُ مِنَ النَّدامَةِ عَلَی العُقوبَةِ.۱
پشیمانی از گذشت، برتر و آسان‌تر از پشیمانی از کیفر دادن است.

پرسش و پاسخ

برخی بر این باورند که عفو و بخشش، موجب تجرّی بیشتر خطاکاران می‌گردد. با این فرض، آیا بخشش، به استمرار ستم و جفا از سوی ستمکاران کمک نمی‌کند؟ همچنین اگر خداوند ستمکاران را دوست ندارد، چرا به عفو و بخشش سفارش فرموده است در حالی که این رفتار اخلاقی موجب جرأت بیشتر ستمکاران و رواج ستمگری می‌شود؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت: پیش از این اشاره کردیم که عفو و بخشش باید هدف‌مند و به قصد اصلاح و ایجاد اُلفت بین هم‌نوعان بویژه مؤمنان و تحکیم روابط میان آنان باشد و اگر عفو و بخشش نتیجه مطلوبی ندارد مطلوبیتش کم می‌شود و آن گاه که جنبه اصلاحی و تربیتی ندارد، مفسده‌انگیز است و پسندیده نیست. توصیه خداوند۲ به بخشش

1.الکافی، ج۲، ص۱۰۸، ح۶؛ منتخب میزان الحکمة، ج۲، ص۶۹۸، ح۴۳۲۹.

2.حجر: ۸۵: (فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمیلَ)؛ [در برابر ناهنجاری‏های مردم‏] گذشتی کریمانه داشته باش؛ اعراف: ۱۹۹: (خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ)؛ عفو و گذشت را پیشه کن، و به کار پسندیده فرمان ده، و از نادانان روی بگردان.


قرآن کتاب اخلاق
256

۶. در آیات قرآن کریم، برای بخشش خطای خطاکاران سه مرحله در نظر گرفته شده است. مرحله نخستِ عفو، بخشش خطا و گناه است. مرحله دوم، صفح یا همان چشم‌پوشی از گناه است. در این مرحله، علاوه بر بخشش خطا، از شماتت و سرزنش خطاکار نیز پرهیز می‌شود. در مرحله سوم که کامل‌ترین مرحله بخشش است، غُفران یا همان پوشانندگی انجام می‌شود. در این مرحله، علاوه بر آن ‌که خطای خطاکاران پوشیده می‌شود، از فاش ساختن آن برای دیگران نیز خودداری می‌شود. در حقیقت، عفو و بخشش با این مرحله کامل می‌شود و به بالاترین حدّ خود می‌رسد. این معنا در قرآن کریم این گونه منعکس شده است: (یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أزْواجِکمْ وَ أوْلادِکمْ عَدُوًّا لَکمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ).۱

طبرسی در تفسیر این آیه می‌نویسد: «یعنی از آنها بگذرید و آنچه از آنها در گذشته سر زده است بپوشانید، و اگر به خطای خود اعتراف کرده‌اند و در صدد اصلاح بر آمدند، اظهار نکنید».۲

۷. گاهی انسان بین دو راهی بخشیدن یا عقوبت کردن، متحیّر می‌ماند و قادر به تصمیم‌گیری نیست. در این جا بخشش، رجحان دارد. ترجیح

1.تغابن: ۱۴: «ای اهل ایمان! بدانید بعضی از زنان و فرزندانتان، دشمن شما هستند؛ پس از آنها حذر کنید و اگر ببخشید و چشم بپوشید و بپوشانید، خدا هم آمرزنده و مهربان است».

2.ر.ک: مجمع البیان، ج‏۱۰، ص۴۵۲. البته شأن نزول این آیه مربوط است به هجرت کسانی که اسلام می‌آوردند اما هنگام هجرتشان زن و فرزند آنان را از هجرت به مدینه باز می‌داشتند. اما پس از آن که اسلام در شبه جزیره عربستان گسترش یافت و خویشاوندان از مکه و مدینه به هم پیوستند، خداوند دستور عفو و بخشش و پوشانندگی خطای آنان‌ را که با تأخیر اسلام آوردند صادر کرد. این معنا را امام باقر علیه السلام در حدیثی بیان داشته است ( تفسیر القمّی، ج‏۲، ص۳۷۲؛ تفسیر شریف لاهیجی، ج‏۴، ص۴۹۴).

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59907
صفحه از 291
پرینت  ارسال به