239
قرآن کتاب اخلاق

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: «رفتار برادرت را به بهترین وجه آن تفسیر کن، مگر زمانی که دلیلی اقامه شود که راه توجیه را بر تو ببندد. و تا
وقتی برای سخنی که از دهان برادرت بیرون می‌آید، توجیه خوبی می‌یابی، به او گمان بد مبَر».۱
سیوطی در کتاب تفسیر خود از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل می‌کند که فرمود: «هر کس به برادرش گمان بد بَرَد، به پروردگارش گمان بد برده است، در حالی که خداوند می‌فرماید ”از بسیاری از گمان‌ها پروا کنید“».۲

به راستی اگر بنا بر بدبینی باشد ارکان وحدت اجتماعی و الفت و مهربانی فرو می‌ریزد و پیوند برادریِ دینی از هم گسسته می‌شود، و بالاخره مشقت و سختی انجام ساده‌ترین امور، افراد جامعه را به ستوه می‌آورد، دشمنی و کدورت را بین آنان حکم فرما می‌سازد؛ در حالی که حضور اجتماعی مؤمنان و منافع بی شمار این حضور همراه با مودّت و برادری، از سوی پروردگار حکیم و پیشوایان معصوم تأکید شده است.

ب ـ حُسن ظن به غیر مؤمنان

آن گاه که ایمان و درستکاری از جامعه رخت بربندد و منافع شخصی و دنیوی اصالت یابد و پایبندی به ارزش‌های اخلاقی کم‌رنگ شود و نیز آن گاه که موضوع، برقراری ارتباط با غیر مؤمنان باشد، سجیه خوش‌گمانی و مثبت‌اندیشی، سجیه‌ای سودمند برای صاحبش به شمار

1.الأمالی، صدوق، ص۳۸۰، ح۴۸۳: «ضع امر أخیک علی أحسنه حتی یأتیک ما یغلبک منه، و لا تظنن بکلمة خرجت من أخیک سوءا و أنت تجد لها فی الخیر محملاً».

2.الدرّ المنثور، ج‏۶، ص۹۲ :«من أساء بأخیه الظنّ فقد أساء بربّه ـ عزّ و جلّ ـ ان الله تعالی یقول (اجْتَنِبُوا کثِیراً مِنَ الظَّن)».


قرآن کتاب اخلاق
238

به نفس خود بدگمان است. ازاین‌رو پیوسته بر آن خُرده می‌گیرد ‌و عملِ بیشتری از او می‌طلبد (راحتش نمی‌گذارد)».۱در حدیث دیگری می‌فرماید: «همانا نفس انسان، بسیار نیرنگ‌باز است؛ اگر به آن اعتماد کنی، شیطان را مقتدای تو می‌گرداند تا مرتکب اعمال حرام شوی».۲

۳. خوش‌گمانی به هم‌نوعان

بُعد سوم، خوش‌گمانی به هم‌نوعان است و به اعتبار هم‌نوعان تقسیم می‌شود که در ادامه به اختصار بیان می‌شود.

الف ـ حُسن ظن به مؤمنان

بی گمان اصل اولی در این حوزه ارتباطی، خوش‌گمانی است. در آموزه‌های اسلامی، حُسن ظن به مؤمنان اهمیت توصیف‌ناشدنی دارد و در حفظ وحدت اجتماعی و ایجاد الفت و مهربانی در جامعه ایمانی نقش بسزایی دارد. میزان اهتمام آموزه‌های دینی، به جامعه و تحکیم پایه‌های آن بر همگان آشکار است و پرداختن به آن از موضوع این نوشتار خارج است.

به هر روی، در تعاملات اجتماعی مؤمنان، اصل اول، درستکاری است و پایه و اساس این اصل، خوش‌گمانی به آنان است. بنابراین تا زمانی که خلاف درستکاری ثابت نشده «اصالت الصحة» جاری است و جایی برای بدبینی و سوء ظن وجود ندارد. به این دلیل است که

1.نهج البلاغة، خطبۀ ۱۷۶.

2.مستدرک الوسائل، ج۱۱، ص۱۴۰، ح۱۲۶۵۰: «إن نفسک لخدوع، إن تثق بها یقتدک الشیطان إلی ارتکاب المحارم».

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59646
صفحه از 291
پرینت  ارسال به