233
قرآن کتاب اخلاق

و این بود گمانی که به پروردگارتان داشتید. هلاکتان کرد و در شمار زیان‏کردگان درآمدید.

در این دو آیه، گمانِ بد به خداوند مبنی بر آن که او نمی‌تواند مؤمنان را یاری ‌کند۱ یا آنان را یاری‌نکرده به حال خود وامی‌گذارد۲ یا از اعمال بندگانش بی‌خبر است،۳ از ساحت پروردگار نفی شده است و در حقیقت، خدای متعال تأکید می‌کند مؤمنان را یاری می‌کند و از اعمال و رفتار همه بندگانش آگاه است. با توجه به آیات ذکر شده، این تصور باطل و گمان بد در باره خدا، نارواست و بر اساس نصّ صریح قرآن، مؤمنانی که در راه خدا گام بر می‌دارند، از ثبات قدم بهره‌مندند، و از سوی او یاری می‌شوند.۴ همچنین خداوند از رفتار و حتی اسرار و خطورات ذهنی و قلبی هر یک از بندگانش با خبر است و چیزی در عالم از نظر او مخفی نیست. علامه طباطبایی در باره آیه دوم می‌نویسد: «این ظنّی که شما در باره پروردگارتان پنداشتید که او از بیشتر اعمالتان اطلاعی ندارد، شما را هلاک کرد؛ زیرا باعث شد گناه در نظرتان آسان گردد، و گناه بسیار هم کارتان را به کفر کشانید، در نتیجه زیان‌کار شدید».۵

در روایات، در باره خوش‌گمانی به پروردگار و دوری از گمانِ بد به او، شرح و بسط بیشتری آمده است. در حدیثی از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است:

1.ر.ک: ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۸، ص۳۹۴.

2.ر.ک: ترجمۀ جوامع الجامع، ج‏۶، ص۶۰.

3.ر.ک: ترجمۀ مجمع البیان، ج‏۲۲، ص۴۳.

4.محمّد: ۷: (یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْکمْ وَ یثَبِّتْ أقْدامَکم).

5.ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۷، ص۳۸۴.


قرآن کتاب اخلاق
232

اخلاقی به شمار آورد. اکنون به تفصیل ارزش اخلاقی مثبت‌اندیشی یا خوش‌گمانی در هر یک از روابط انسان را بررسی می‌کنیم.

۱. خوش‌گمانی به خداوند

یکی از حوزه‌های ارتباطی انسان، رابطه او با خالق و پروردگارش است. اکنون پرسش این است که آیا از نظر اخلاقی می‌بایست به خداوند خوش‌گمان بود؟ آیا می‌توان موردی را فرض کرد که بنده بتواند به پروردگار خویش بدگمان باشد و در عین حال مورد مذمّت خدا و پیشوایان دینی قرار نگیرد؟

قرآن کریم دست کم در دو مورد، از بدگمانی برخی بندگان به خدا، انتقاد کرده است. در سوره فتح می‌خوانیم:

(وَ یعَذِّبَ الْمُنافِقینَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِکینَ وَ الْمُشْرِکاتِ الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصیراً).۱
مردان و زنان منافق، و مردان و زنان مشرک را که به خدا بدگمان‌اند عذاب کند. بر گردشان بدی حلقه زند و خدا بر آنها خشم گرفت و لعنتشان کرد و جهنم را برایشان آماده کرد. و جهنم، بد سرانجامی است.

در سوره فصّلت، بدبینی دیگری نسبت به خداوند نکوهش شده است:

(وَ ذلِکمْ ظَنُّکمُ الَّذی ظَنَنْتُمْ بِرَبِّکمْ أرْداکمْ فَأصْبَحْتُمْ مِنَ الْخاسِرینَ).۲

1.فتح: ۶.

2.فصّلت: ۲۳.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59752
صفحه از 291
پرینت  ارسال به