(یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ)۱
هان ای کسانی که ایمان آوردهاید! بسیاری از گمانها را اجتناب کنید که بعضی از گمانها گناه است.
در این آیه، خدای متعال بندگان مؤمن خویش را از گمانهزنی برحذر میدارد و حکمت آن را گناه بودن برخی از گمانها میداند. این به معنای آن است که گمان، فی نفسه قابلیت اتصاف به خوبی یا بدی را دارد؛ بنابراین همان گونه که برخی گمانها گناه اند برخی دیگر گناه نیستند. علامه طباطبایی در توضیح آیه میگوید:
مراد از ظنّی که در این آیه مسلمانان به دوری از آن مأمور شدهاند، ظنّ بد است؛ زیرا ظنّ خیر که بسیار خوب است و به آن سفارش هم شده است، چنان که از آیه (لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأنْفُسِهِمْ خَیراً) هم استفاده میشود.۲
ابعاد حُسنظن
پیش از ذکر انواع حُسن ظن و بررسی احکام اخلاقی آن، لازم است اشاره شود اندیشمندان علم اخلاق، روابط انسان را به چهار بخش تقسیم میکنند. این روابط عبارت است از رابطه انسان با خود، با خدا، با همنوعان، و با طبیعت (به مفهوم عام کلمه که حیوانات، نباتات و کائنات را در بر میگیرد).
حکم اخلاقی خوشگمانی در هر یک از حوزههای ارتباطی پیشگفته، یکسان نیست و آن را نمیتوان در تمام این حوزهها فضیلت