209
قرآن کتاب اخلاق

اهمیت مهرورزی با هم‌نوعان و بویژه با مؤمنان، به این دو آیه منحصر نمی‌شود بلکه این معنا از متون فراوان قرآنی و حدیثی به راحتی به دست می‌آید. در حدیث شریفی از پیامبر خدا۹، خدمت به خَلقِ خدا این گونه بیان شده است:

الخَلقُ عِیالُ اللهِ فَأَحبُّ الخَلْقِ إلی اللهِ مَنْ نَفَعَ عِیالَ اللهِ و اَدْخَلَ عَلی اَهلِ بَیتٍ سُروراً.۱
خلایق، عیال خدا هستند، پس محبوب‌ترین آنها کسی است که به عیال خدا بیشتر سود برساند و اهل خانه‌ای را مسرور و شادمان سازد.

و نیز در بیانی صریح‌تر، از زبان امام صادق علیه السلام می‌خوانیم:

قالَ اللّهُ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ : ألْخَلْقُ عِیالی فَأحَبُّهُم اِلَیَّ ألْطَفُهُمْ بِهِمْ وَ أسْعاهُمْ فی حَوائِجِهِم.۲
خدای عزیز و جلیل فرموده است: مردم، خانواده من هستند. پس محبوب‌ترین آنها نزد من کسی است که با آنان مهربان‌تر و در برآوردن نیازهایشان کوشاتر باشد.

و از امام باقر علیه السلام نقل شده است:

وَ ما عُبِدَ اللهِ بِشَئٍ أَحبُّ إلَی اللهِ مِنْ إدخالِ السُّرورِ عَلَی الْمُؤمِنِ.۳
خداوند به چیزی محبوب‌تر از شاد کردن مؤمن، عبادت نشده است.

1.الکافی، ج۲، ص۱۶۴، ح۶.

2.همان، ص۱۹۹، ح۱۰.

3.همان، ص۱۸۸، ح۲.


قرآن کتاب اخلاق
208

جایگاه مهر ورزی

مهر ورزی به هم‌نوعان به اندازه‌ای نزد خدا اهمیت دارد که خداوند پیش از الزام آن بر بندگان، مهربانی با بندگان را به ذات مقدس خویش تکلیف کرده است. در سوره انعام می‌فرماید:

(قُلْ لِمَنْ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأرْضِ قُلْ لِلَّهِ کتَبَ عَلی‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ لَیجْمَعَنَّکمْ إِلی‏ یوْمِ الْقِیامَةِ لا رَیبَ فیهِ الَّذینَ خَسِرُوا أنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا یؤْمِنُونَ).۱
بپرس: آن چه در آسمان‏ها و زمین است از آن کیست؟ بگو: از آن خداوند است که رحمت را بر خود واجب داشته است. یقیناً روز قیامت که در آن هیچ شکی نیست، شما را گرد می‏آورد. کسانی که بر خودشان زیان زده‏اند، ایمان نمی‏آورند.

همچنین در آیه دیگری می‌فرماید:

(وَ إِذا جاءَک الَّذینَ یؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیکمْ کتَبَ رَبُّکمْ عَلی‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْکمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أصْلَحَ فَأنَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ).۲
و هر گاه کسانی که به آیات ما ایمان آورده‏اند، نزد تو آیند، بگو: سلام بر شما. پروردگار شما رحمت را بر خود مقرر داشته است که هر کس از شما به نادانی، کار ناشایستی انجام دهد و بعد از آن توبه کند و نیکوکار گردد، بی‏گمان [بداند که‏] او بسیار خطاپوشِ خطابخش است‏.

1.انعام: ۱۲.

2.همان: ۵۴.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59807
صفحه از 291
پرینت  ارسال به