ذاتیِ» انسان به خداست. اصلی که در فلسفه و حکمت به «وجود رابط» تعبیر میشود. معرفت به فقر ذاتی انسان، دلیل مهمّی برای متصف بودن انسان به فضیلت اخلاقی تواضع است. تفاوت این دلیل با ادلّه دیگر این است که درک فقر ذاتی نفس خود، باعث فروتنی حداکثری انسان برابر ولی نعمت و هستیبخش خویش یعنی پروردگار میشود؛ یعنی اگر ادلّه دیگر، فروتنی در تعامل با همنوعان را موجب میشود، این آگاهی او را برابر خداوند، فروتن و خاضع میگرداند. قرآن کریم فقر مطلق بندگان را با صراحت تمام بیان میکند و آنها را به نکتهای اساسی آگاهی میدهد و میگوید:
(یا أیهُّا النَّاسُ أنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنیُّ الْحَمِید).۱
ای مردم! شما به خدا نیازمندید، و حال آن که خداوند هماوست که بینیاز و ستوده است.
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه مینویسد:
خداوند در این جمله، فقر را منحصر در انسان، و بینیازی را منحصر در خود کرد؛ پس تمام انواع فقر، در مردم، و تمامی أشکال بینیازی، در خدای سبحان است.۲
وی همچنین در تفسیر آیه (ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا)۳ با بیان معنای توبه مینویسد:
از آن جا که انسان حقیقتاً فقیر است، مالک هیچ خیر و سعادتی برای خود نیست و در نیل به این امور نیازمند لطف و عنایت