161
قرآن کتاب اخلاق

حساسیت انسان نسبت به آن نوع لذّت کاسته می‌شود. برای مثال، نگاه به سرهای برهنه زنان برای طرفین تکراری و عادی می‌شود اما به دلیل میل غریزی این دو جنس به یکدیگر، لذّت‌جویی فطری و مستمرّ انسان، زن را به کام‌رسانی و مرد را به کام‌جویی در مرتبه‌ای دیگر و فراتر از برهنگی سر سوق می‌دهد. بنابراین اگر حجاب و تفکیک بین زن و مرد برداشته شود، پس از مدتی به دلیل عادی شدن این گونه روابط و پوشش نداشتن موی سر زنان، مردان برای لذّت بیشتر و زنان برای جلب توجه و خودنمایی بیشتر، تحریک می‌شوند و با ترفندهای عوام‌فریبانه به دنبال کاستن از مقدار پوشش زنان و آشکار ساختن اندام‌های بیشتر زنان خواهند بود. این درخواست برهنگی بیشتر همواره مرحله به مرحله ادامه می‌یابد و حدی برای توقف آن باقی نمی‌ماند؛ زیرا هر مرحله پس از مدتی عادی می‌شود و اثر تحریک‌کنندگی و لذّت‌آفرینی خود را از دست می‌دهد.

تاریخ تطور پوشش در غرب نیز پیشرفت برهنگی و پرده‌دری را به خوبی آشکار می‌سازد. این تجربه در جوامع غیر دینی و سکولار که در آنها حجاب برداشته شده و مرز میان مرد و زن فرو ریخته‌ است، نشان می‌دهد این جوامع هر روز با پدیده‌ای شنیع‌تر در موضوع برهنگی مواجه است و در حقیقت، روی حیوانیت در این جوامع روز به روز سفیدتر شده است. عادی شدن خیانت همسران، عدم دلبستگی زن و مرد به یکدیگر، فراوانی متارکه و جدایی همسران، رابطه‌های نامشروع بی‌شمار، بسیاریِ فرزندان نامشروع و بدون پدر، سقط جنین‌های بسیار، رواج سکس با تنوع بسیار و تلاش برای انتشار آن از طریق رسانه‌ها، ازدواج‌های همجنس‌گرایانه، مسابقه بین زنان در مقاومت برابر تجاوز جنسی بیشتر در زمان کمتر، و رابطه نامشروع و حتی ازدواج رسمی و


قرآن کتاب اخلاق
160

پرسش و پاسخ

با توجه به ارتباط این بحث با پدیده اجتماعی مخالفت با قانون اسلامی حجاب که در جوامع سکولار نهادینه شده است و در جامعه اسلامی ما نیز عده‌ای به آن معتقدند و با رفتارهای ناهنجار، مخالفت خود را با قانون حجاب آشکار می‌سازند، لازم است به برخی پرسش‌ها که در این باره مطرح است پاسخ داده شود.

شاید مهمترین ‌پرسش این باشد: آیا برداشتن حجاب در جامعه آن گونه که در جوامع سکولار اجرا شده است، موجب حساسیت‌زدایی افراد به جنس مخالف نمی‌شود؟ و حساسیت‌زدایی افراد نسبت به جنس مخالف، باعث نمی‌شود دو جنس مخالف به صورت مسالمت‌آمیز با هم معاشرت کنند بی آن که عفّت عمومی جامعه مخدوش شود یا به حریم ناموس دیگری تعدی یا تعرضی شود؟

برای پاسخ به این پرسش ابتدا دو پرسش دیگر مطرح می‌کنیم: آیا علاقه بین دو جنس مخالف را می‌توان با برداشتن حجاب از بین برد؟ آیا انسان را که همواره دنبال لذّت بیشتر است می‌توان از لذّت‌جویی بیشر منصرف ساخت؟

از آن جا که تمایل و گرایش زن و مرد، برخاسته از غریزه است و تغییر و تبدیل آن ممکن نیست، و نیز انسان همواره دنبال لذّت است و لذّت جنسی قوی‌ترین و محبوب‌ترین آنهاست، برداشتن حجاب، دانسته یا ندانسته و به بهانه دفاع از آزادی زنان، در حقیقت برای لذّت‌جویی بیشتر زنان و مردان خواهد بود. غافل از آن که لذّت‌جویی هیچ گاه فروکش نمی‌کند بلکه فقط برخی حالات لذّت‌جویانه کهنه و عادی می‌شود؛ یعنی در صورت تکرار یک نوع لذّت با جنس مخالف،

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59672
صفحه از 291
پرینت  ارسال به