143
قرآن کتاب اخلاق

وی در بخش دیگری به «رام ساختن قوه شهوت در موضوع خوردن و شهوت جنسی، چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت» تصریح و اشاره می‌کند «مقصود از تابع عقل بودن، نگه داشتن جانب اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط است».

در کتاب اخلاق اهل بیت: نیز آمده است: «عفّت، پرهیز و چشم‌پوشی از هر میل حرام و ناپسند مربوط به شکم و عورت، و رهایی از بندگی خوارکننده برابر شکم و شهوت جنسی است».۱ مؤلف این کتاب معتقد است عفّت از برترین خصایص انسانی است که به کمال ایمان و شرافت انسان برخوردار از آن دلالت می‌کند و عزّتمندی و کرامت او را آشکار می‌سازد.

صاحب جامع السعادات با تصریح به این که معنای عفّت، اعتدال و میانه‌روی در قوه شهوت است، دو صفت «شره» و «خمود» را جانب افراط و تفریط قوه شهوت می‌داند و سپس مصداق اعتدال و میانه‌روی را در خوردن و غریزه جنسی به اختصار تبیین می‌کند. وی در خوردن، به دو اصل «رعایت لقمه پاک و حلال» و «پرهیز از پرخوری»، تأکید می‌کند و در غریزه جنسی رعایت دو اصل «فرو نشاندن میل جنسی از راه حلال» و «تکثیر نسل» را لازم می‌داند.۲

1.اخلاق اهل بیت:، ص۶۰: «العفّة هی الامتناع و الترفع عمّا لا یحل أو لا یجمل، من شهوات البطن و الجنس، و التحرر من استرقاقها المُذِل».

2.جامع السعادات، ج۲، ص۱۲. نیز، ر.ک: جامع السعادات، ترجمۀ : کریم فیضی، ج۱، ص۵۲۸. نیز، ر.ک: اخلاق اهل بیت:، ص۶۱: «لیس المراد بالعفّة حرمان النفس من أشواقها و رغائبها المشروعة فی المطعم و الجنس. و إنما الغرض منها هو القصد و الاعتدال فی تعاطیها و ممارستها، إذ کل إفراط أو تفریط مضر بالانسان، و داع إلی شقائه و بؤسه».


قرآن کتاب اخلاق
142

واژه‌شناسی عفّت

«عفّت» در لغت به «خود‌داری» معنا شده است؛ خود‌داری از حرام،۱ چیزی که حلال نیست،۲ چیزی که شایسته نیست۳ و خودداری از سؤال و درخواست از مردم.۴ صاحبان تاج العروس و لسان العرب می‌نویسند: «عفّت یعنی خودنگه‌داری از چیزی که حلال و زیبا نیست و پست است».۵ با توجه به معانی لغوی، عفّت، روی‌گردانی از خواهش‌های نفسانی، پاکی تن، پاکدامنی و خودنگه‌داری از تمام افعال حرام و زشت و ناپسند است.

معنای اصطلاحی عفّت

در علم اخلاق، معنای عفّت، به وسعت معنای لغوی نیست و بیشتر به خویشتن‌داری از شهوت جنسی و نیز خودنگه‌داری از مال حرام اطلاق شده است. مرحوم نراقی عفّت را این گونه معنا می‌کند:

عفّت، ملکه‌ انقیاد و رام شدن قوه شهوت در پیشگاه عقل است به گونه‌ای که تحت امر و نهی آن قرار گیرد؛ یعنی آن جا که عقل مصلحت می‌داند اقدام کند و آن جا که عقل در آن مفسده می‌بیند پرهیز کند و هیچ گاه با اوامر و نواهی عقل مخالفت نکند.۶

1.الصحاح، ج۴، ص۱۴۰۶.

2.العین، ج۱، ص۹۲.

3.معجم مقاییس اللغة، ج۴، ص۳ و ج۶، ص۱۰۴.

4.النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ج۳، ص۲۶۴.

5.تاج العروس، ج۱۲، ص۳۹۳؛ لسان العرب، ج۹، ص۲۵۳.

6.جامع السعادات، ج۲، ص۱۲: «قد عرفت أن ضد الجنسین (العفّة)، و هو انقیاد قوة الشهوة للعقل فی الإقدام علی ما یأمرها به من المأکل و المنکح کمّاً و کیفاً، و الاجتناب عما ینهاها عنه، و هو الاعتدال الممدوح عقلاً و شرعاً، و طرفاه من الإفراط و التفریط مذمومان».

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59687
صفحه از 291
پرینت  ارسال به