139
قرآن کتاب اخلاق

دست دارد مانند کسانی‌ است که عمل زشتشان در نظرشان زیبا جلوه کرده و پیرو هوای نفسانی خود شده‌اند؟».۱

این آیات و نیز آیات مشابه،۲ به خوبی بیان می‌کنند وقتی عملی نزد شخص، زیبا جلوه‌گر شود، از انجام آن ابا نمی‌کند و همان رفتاری را که تا پیش از آن در نظرش زشت بود و از انجام آن شرم داشت، با زیبا جلوه‌گر شدنش به راحتی انجام می‌دهد و در واقع شرم و خجالت اولیه زدوده می‌گردد.

پیامد بی‌حیایی

همان گونه که گذشت، بی‌‌حیایی به منزله از بین رفتن اعتقاد به زشتی‌ رفتارهایی است که بر اساس آموزه‌های دینی زشت هستند و نیز عدم اعتقاد به نظارت خدا و ملائکه مأمور ثبت و ضبط اعمال. و این هر دو، به منزله انکار دین است. امام صادق علیه السلام در تأثیر بی‌حیایی بر ایمان می‌فرماید:

لا إیمانَ لِمَن لا حیاءَ لَهُ.۳
کسی که شرم ندارد ایمان ندارد.

و نیز در بیان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله «حیا، زینت ایمان است»۴ و در بیان امام علی علیه السلام «حیا، کلید هر خوبی است».۵ از این احادیث شریف استنباط

1.محمد: ۱۴: (أ فَمَنْ کانَ عَلی‏ بَینَةٍ مِنْ رَبِّهِ کمَنْ زُینَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَ اتَّبَعُوا أهْواءَهُمْ).

2.ر.ک: غافر: ۳۷: (وَ کذلِک زُینَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَ صُدَّ عَنِ السَّبیلِ وَ ما کیدُ فِرْعَوْنَ إِلأ فی‏ تَبابٍ)؛ و این گونه رفتار زشت فرعون در نظرش زیبا می‌نمود، و از راه حق و خداپرستی دور ‌میشد و اندیشه‏های ناروا و مکر و تدبیرش جز بر زیان و هلاکتش به کار نیامد.

3.الکافی، ج۲، ص۱۰۶.

4.مستدرک الوسائل، ج۱، ص۴۸۸، ح۱۲۴۴: «ألحَیاءُ زینَةُ الإِسلامِ؛ حیا زینت اسلام است».

5.غرر الحکم، ح۲۹۵: «ألحَیاءُ مِفتاحُ کُلِّ الخَیر؛ حیا، کلید همه خوبی هاست».


قرآن کتاب اخلاق
138

پیروانش را این گونه توصیف می‌کند: «دیدم که آن زن و قوم او در برابر خورشید، نه در برابر پروردگار سجده می‏کنند، و شیطان کارهایشان را در نظرشان زیبا جلوه داد و آنها را از راه حق باز داشت تا هیچ گاه هدایت نشوند».۱

پس از آن‌که عمل زشت آنها در نظرشان زیبا ‌آمد، شرمشان نسبت به آن عمل که در آغاز زشت می‌نمود، از بین می‌رود و از آن پس ارتکاب آن در نظرشان قبحی ندارد. قرآن ملّتی را که رفتارهای زشت در نظرشان زیبا جلوه کند گمراه و هلاکتشان را قطعی و یقینی می‌داند. لذا می‌فرماید: «آیا دیده‏اید بعضی از مردم کارهای زشت خود را نیک تصور می‌کنند و از روی خودخواهی خود را خوب می‏بینند، در صورتی که خداست که هر که را بخواهد گمراه می‌سازد و هر که را بخواهد هدایت می‌فرماید. پس تو ای پیغمبر! برای گمراهی مردم جاهل، خود را به رنج و سختی مینداز؛ زیرا خداوند به هر چه آن مردم می‌کنند دانا و آگاه است».۲

در آیه دیگر، خوب جلوه یافتن عمل را علّت هواپرستی می‌داند و می‌فرماید: «آیا آن کس که از خدای خود حجّت و برهانی مانند قرآن در

1.نمل: ۳۴ : (وَجَدْتُها وَ قَوْمَها یسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ زَینَ لَهُمُ الشَّیطانُ أعْمالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبیلِ فَهُمْ لا یهْتَدُونَ).

2.فاطر: ۸: (أ فَمَنْ زُینَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللَّهَ یضِلُّ مَنْ یشاءُ وَ یهْدی مَنْ یشاءُ فَلا تَذْهَبْ نَفْسُک عَلَیهِمْ حَسَراتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ بِما یصْنَعُونَ).

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59873
صفحه از 291
پرینت  ارسال به