123
قرآن کتاب اخلاق

۱. باور به زشتی رفتار

نخستین مؤلفه حیا آن است که رفتاری که فرد قصد انجام آن دارد، نزد او قبیح و ناپسند قلمداد شود یا اگر چنین باوری ندارد، اعتقاد به زشتی آن رفتار، در جامعه رایج و همگانی باشد. پس اگر عامل یا جامعه زشتی رفتار را نپذیرفته باشند، دلیلی برای ترک آن وجود ندارد؛ زیرا در این صورت هیچ کس به انجام آن عمل خُرده نمی‌گیرد و انجام‌دهنده آن را مذمّت و شماتت نمی‌کند.

۲. اهمیت آبرو و حرمت نفس

دومین مؤلفه حیا، مهم بودن آبرو و ترس از بی‌آبرویی نزد دیگران به سبب ملامت و سرزنش آنان است. تقریباً همه انسان‌ها آبرو و احترام خود را بیش از هر امر گران‌بهایی ارج می‌نهند و برای حفظ آن هر تلاش و هزینه‌ای که لازم باشد می‌کنند. ازاین‌رو انسان هر مقدار احترام و اعتبار بالاتری داشته باشد، برای حفظ آن بیشتر اهمیت می‌دهد و مراقبت بیشتری می‌کند. چنین کسی هرگز حاضر نیست با رفتار ناپسند، احترام خود را در جامعه از دست بدهد و آبروی خویش را ببرد. در مقابل، اگر انسان جایگاه اجتماعی پایینی داشته باشد و در محیط ناسالم رشد کرده با افراد بی‌آبرو همنشین باشد، حفظ آبرو و احترام خویش برایش چندان مهم نیست و به همین دلیل از انجام کارهایی که از نظر عرف یا شرع، قبیح و ناپسند است ابایی ندارد و پرهیز نمی‌کند.

۳. باور به حضور همیشگی ناظر محترم۱

سومین مؤلفه برای تحقق حیا، اعتقاد به و جود ناظر محترم است. در معنای لغوی «حیا» گفته شد: نگهداری و انقباض نفس از کار زشت به

1.ر.ک: ձ۱۹، پانوشت ۳.


قرآن کتاب اخلاق
122

استاد مصباح یزدی با بیان قصه حضرت آدم و حوا و خوردن از درخت ممنوعه می‌نویسد:

معلوم می‌شود که این امری فطری است که انسان نمی‌خواهد زشتی‌های وجودش را دیگران ببینند و اگر عیوبش بر دیگران آشکار گردد، حالت خجالت به وی دست می‌دهد. این حالت ناراحت‌کننده، همان حیاست.۱

وی در ادامه بحث خود می‌نویسد:

علاقه به کرامت نفس که فرعِ حبّ ذات است، لازمه وجود انسان است. ازاین‌رو، اگر انسان احساس نماید که برخی از امور با کرامت نفسش منافات دارد، در صدد رفع آنها بر می‌آید. انسان برای این خجالت می‌کشد که دوست دارد از هر جهت کامل باشد. علاقه به کرامت نفس و آبرومندی، وقتی با رغبت به پوشاندن عیوب از دیگران همراه شد، حالت خجالت برای انسان پدید می‌آید. اگر خداوند حبّ نفس و حبّ کرامت نفس را در وجود انسان قرار نداده بود، چه بسا هیچ گاه انسان دنبال کسب کمالات و فضایل اخلاقی نمی‌رفت.۲

مؤلفه‌های حیا

با توجه به مفهوم حیا، برای دستیابی به حیا، دست‌کم سه مؤلفه نیاز است:

1.ر.ک: اخلاق در قرآن، ج۲، ص۴۴ و ۴۵.

2.همان.

  • نام منبع :
    قرآن کتاب اخلاق
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59820
صفحه از 291
پرینت  ارسال به