91
گفتگوي تمدنها در قرآن و حديث

۷۶.امام هادى عليه السلام :جدالگرى ، دوستى ديرپا را نابود مى كند و پيمان هاى استوار را از هم مى گسلد و كمترين نتيجه آن ، پيروزى برطرف مقابل است و پيروزى ، سبب اصلى جدايى است .

۷۷.لقمان عليه السلامـ به پسرش ـ : كسى كه جدالگرى را دوست دارد ، بدگويى مى شنود .

۷۸.سليمان بن داوود عليه السلامـ به پسرشـ : جدالگرى را رها كن ، چون سودش كم است و دشمنى بين دوستان را برمى افروزد .

ر . ك : حديث ۱۰۶

نكته
از كتاب هاى لغت به دست مى آيد كه «مراء (جدالگرى)» ، نوعى از مجادله است كه شخص از سويى در حيرت است و از سويى ديگر ، با طرف مقابل به انكار و ناباورى مى پردازد و تلاش مى كند مطالب و ديدگاه هاى طرف مقابل را از زبان وى بشنود و براى غلبه بر وى ، آنها را رد كند و انكار نمايد .
بنابراين ، جدالگرى (مراء) در مجادله هاى باطل به كار گرفته مى شود و نه گفتمان هاى حق؛ زيرا گفتمان حق ، عبارت است از گفتگويى كه در آن ، گفتگو كننده ، ديدگاه ها و آرايى از قرآن و سنّت به دست آورده و هيچ شكّى در آن ندارد و از طرف ديگر ، هدفش از گفتمان ، روشن كردن حق و پاسخگويى به شبهه هايى است كه در اين زمينه مطرح شده است .
نتيجه آن كه گفتگوكننده ، چه برحق باشد و چه بر باطل ، روا نيست جدال به مفهوم بيان شده را انجام دهد .


گفتگوي تمدنها در قرآن و حديث
90

۷۶.الإمام الهادي عليه السلام :المِراءُ يُفسِدُ الصَّداقَةَ القَديمَةَ ، ويُحَلِّلُ العُقدَةَ الوَثيقَةَ ، وأقلُّ ما فيهِ أن تَكونَ فيهِ المُغالَبَةُ ، والمُغالَبَةُ اُسُّ أسبابِ القَطيعَةِ . ۱

۷۷.لقمان عليه السلامـ لاِبنِهِـ : مَن يُحِبُّ المِراءَ يَشتِم . ۲

۷۸.سليمان بن داود عليه السلامـ لاِبنِهِـ : دَعِ المِراءَ! فَإِنَّ نَفعَهُ قَليلٌ ، وهُوَ يُهَيِّجُ العَداوَةَ بَينَ الإِخوانِ . ۳

راجع : ح ۱۰۶ .

1.أعلام الدين : ۳۱۱ ، بحارالأنوار : ۷۸ / ۳۶۹ / ۴ .

2.الكافي : ۲ / ۶۴۲ / ۹ ، قصص الأنبياء : ۱۹۱ / ۲۳۹ ، بحارالأنوار : ۱۳ / ۴۱۷ / ۱۱ و ص ۴۲۶ / ۲۰ .

3.سنن الدارمي : ۱ / ۹۶ / ۳۰۸ ؛ تنبيه الخواطر : ۲ / ۱۲ وفيه «يا بُنيَّ إيّاك والمراء ، فإنّه ليست فيه منفعة وهو . . .» .

  • نام منبع :
    گفتگوي تمدنها در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: محمّد علی سلطانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1379
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1824
صفحه از 358
پرینت  ارسال به