81
گفتگوي تمدنها در قرآن و حديث

۳ / ۴

جدالگرى

قرآن

پس درباره ايشان ، جز به صورت ظاهرْ جدال مكن ۱ و در مورد آنها از هيچ كس جويا مشو .

حديث

۴۵.رسول خدا صلى الله عليه و آله :جدالگرى را رها كنيد؛ زيرا حكمت ، با جدل فهميده نمى شود و از فتنه اش ايمنى نيست .

۴۶.رسول خدا صلى الله عليه و آله :بنده اى ايمانش كمال نمى گيرد ، جز آن كه جدالگرى را رها كند؛ گرچه بر حق باشد .

۴۷.رسول خدا صلى الله عليه و آله :باپرواترين مردم ، كسى است كه جدالگرى را گرچه برحق باشد ، رها كند .

۴۸.رسول خدا صلى الله عليه و آله :سه چيز است كه هركس با داشتن آن سه چيز خدا را ملاقات كند ، از هر درى كه بخواهد ، وارد بهشت مى شود : كسى كه خوش اخلاق باشد؛ در آشكار و نهان از خدا بترسد؛ و جدالگرى را گرچه بر حق باشد ، رها سازد .

۴۹.رسول خدا صلى الله عليه و آله :اگر كسى جدالگرى را در صورتى كه برحق باشد ، ترك كند ، خداوند ، خانه اى براى وى در بالاترين نقطه بهشت خواهد ساخت ، و اگر كسى جدالگرى را در صورتى كه بر باطل است، ترك كند ، خداوند، خانه اى در بيرون بهشت براى وى خواهد ساخت .

1.در دو فصل گذشته بحث «آداب و آفت هاى گفتگو» را بيان كرديم . با توجّه به آن مطالب ، اگر در «مراء» آداب گفتگو مراعات شود و از آفت هاى آن پرهيز گردد ، چيز قابل قبول خواهد بود ، و گرنه غيرقابل قبول است . اگر اصول ياد شده در «مراء» مراعات گردد ، مراء به ابزارى براى تبيين حقيقت ، بدل خواهد شد .


گفتگوي تمدنها در قرآن و حديث
80

۳ / ۴

المِـراء

الكتاب

«فَلاَ تُمَارِ فِيهِمْ إِلاَّ مِرَآءً ظَـهِرًا ۱ وَ لاَ تَسْتَفْتِ فِيهِم مِّنْهُمْ أَحَدًا . ۲ »

الحديث

۴۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :ذَرُوا المِراءَ ، فَإِنَّهُ لاتُفهَمُ حِكمَتُهُ ، ولا تُؤمَنُ فِتنَتُهُ . ۳

۴۶.عنه صلى الله عليه و آله :لا يَستَكمِلُ عَبدٌ حَقيقَهَ الإِيمانِ حَتّى يَدَعَ المِراءَ وإن كانَ مُحِقّا . ۴

۴۷.عنه صلى الله عليه و آله :أورَعُ النّاسِ مَن تَرَكَ المِراءَ وإن كانَ مُحِقّا . ۵

۴۸.عنه صلى الله عليه و آله :ثَلاثٌ مَن لَقِيَ اللّهُ عَزَّوجَلَّ بِهِنَّ دَخَلَ الجَنَّةَ مِن أيِ بابٍ شاءَ : مَن حَسُنَ خُلُقُهُ ، وخَشِيَ اللّهَ فِي المَغيبِ وَالمَحضَرِ ، وتَرَكَ المِراءَ وإن كانَ مُحِقّا . ۶

۴۹.عنه صلى الله عليه و آله :مَن تَرَكَ المِراءَ وهُوَ مُحِقٌّ بَنَى اللّهُ لَهُ بَيتا في أعلَى الجَنَّةِ ، ومَن تَرَكَ المِراءَ وهُوَ مُبطِلٌ بَنَى اللّهُ لَهُ بَيتا في رَبَضِ الجَنَّةِ . ۷

1.في الفصلين السابقين جرى بيان آداب الحوار وآفاته. واستنادا إلى تلك المطالب فإنَّ المراء الذي تتوفَّر فيه آداب الحوار وتجتنب آفاته يعتبر أمرا مقبولاً ، وإلاّ فهو مرفوض . وهكذا فإنَّ الاُصول المذكورة إذا روعيت في المراء فإنّ هذا النوع من المراء مظهر للحقيقة ، راجع : فائدة ص ۵۵ .

2.الكهف : ۲۲ .

3.منية المريد : ۱۷۱ ، بحارالأنوار : ۲ / ۱۳۸ / ۵۰ ؛ إحياء علوم الدين : ۳ / ۱۷۵ .

4.منية المريد : ۱۷۱ ، بحارالأنوار : ۲ / ۱۳۸ / ۵۳ ؛ إحياء علوم الدين : ۳ / ۱۷۵ .

5.معاني الأخبار : ۱۹۶ / ۱ ، الفقيه : ۴ / ۳۹۵ / ۵۸۴۰ ، الأمالي للصدوق : ۷۳ / ۴۱ ، جامع الأحاديث للقمّي [الغايات] : ۱۷۲ ، بحارالأنوار : ۲ / ۱۲۷ / ۳ .

6.الكافي : ۲ / ۳۰۰ / ۲ ، بحارالأنوار : ۲ / ۱۳۹ / ۵۵ و ج ۷۳ / ۳۹۹ / ۵ .

7.تنبيه الخواطر : ۱ / ۱۰۸ ، منية المريد : ۱۷۱ نحوه ، بحارالأنوار : ۲ / ۱۳۸ / ۵۱ ؛ إحياء علوم الدين : ۳ / ۱۷۵ .

  • نام منبع :
    گفتگوي تمدنها در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: محمّد علی سلطانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1379
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1751
صفحه از 358
پرینت  ارسال به