61
گفتگوي تمدنها در قرآن و حديث

۲ / ۳

اهتمام به ناشناخته ها

۱۹.امام على عليه السلام :دانشور ، كسى است كه بداند آموخته هايش در بين ناآموخته هايش كم است و به همين دليل ، خويش را نادان بشمارد تا از اين رهگذر ، تلاشش در فراگيرى دانش ، فزونى گيرد . [اگر چنين باشد ،] همواره جوياى دانش خواهد بود و شيفته دانش؛ بهره گير از آن ، و بر دانشيان ، فروتن و اهتمام ورز خواهد بود؛ پايبند سكوت و بهوش از خطا و از دانش ، زندگى جو خواهد گشت و چون خويش را نادان مى پندارد ، اگر با چيزى رو در رو شود كه نمى داند ، آن را انكار نخواهد كرد .
نادان ، كسى است كه به سبب نادانى نسبت به دانش ، اندكِ خود را عالم مى شمارد و به نظر خود ، بسنده مى كند؛ همواره از دانشوران دورى مى گزيند و آنان را پست مى داند و مخالفان خود را اشتباه كار مى شمارد و هر آنچه را نمى داند ، گمراهى مى داند ، و اگر با چيزى رو به رو شود كه نمى شناسد ، آن را انكار مى كند و دروغ مى شمارد و از روى نادانى مى گويد : من اين را نمى شناسم و فكر نمى كنم كه چنين بوده و يا چنين باشد . چه طور مى تواند چنين باشد؟ اين به دليل اعتماد بر انديشه خود و كم اطّلاعى از ناآگاهى هاى خويش است و با اين عقيده ، هيچ گاه از ناآگاهى و اشتباه جدا نمى گردد؛ از نادانى بهره مى گيرد و منكر حق خواهد بود؛ در نادانى خود ، حيران و از فراگرفتن دانش ، سرگران خواهد بود .

۲ / ۴

يارى جويى از حقيقت

۲۰.امام على عليه السلام :استدلال كننده از حقيقتْ يارى مى جويد .


گفتگوي تمدنها در قرآن و حديث
60

۲ / ۳

الاِهتِمامُ بِالمَجهولاتِ

۱۹.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ العالِمَ مَن عَرَفَ أنَّ ما يَعلَمُ فيما لايَعلَمُ قَليلٌ ، فَعَدَّ نَفسَهُ بِذلِكَ جاهِلاً ، فَازدادَ بِما عَرَفَ مِن ذلِكَ في طَلَبِ العِلمِ اجتِهادا ، فَما يَزالُ لِلعِلمِ طالِبا ، وفيهِ راغِبا ، ولَهُ مُستَفيدا ، ولِأَهلِهِ خاشِعا مُهتَمّا ، ولِلصَّمتِ لازِما ، وللخَطَأِ حاذِرا ، ومِنهُ مُستَحيِيا . وإن وَرَدَ عَلَيهِ ما لا يَعرِفُ ، لَم يُنكِر ذلِكَ لِما قَرَّرَ بِهِ نَفسَهُ مِنَ الجَهالَةِ .
وإنَّ الجاهِلَ مَن عَدَّ نَفسَهُ بِما جَهِلَ مِن مَعرِفَةِ العِلمِ عالِما ، وبِرَأيِهِ مُكتَفِيا ، فَما يَزالُ لِلعُلَماءِ مُباعِدا ، وعَلَيهِم زارِيا ، ولِمَن خالَفَهُ مُخَطِّئا ، ولِما لَم يَعرِف مِنَ الاُمورِ مُضَلِّلاً، فَإِذا وَرَدَ عَلَيهِ مِنَ الاُمورِ ما لَم يَعرِفهُ، أنكَرَهُ وَكَذَّبَ بِه ، وقالَ بِجَهالَتِهِ : ما أعرِفُ هذا وما أراهُ كانَ وما أظُنُّ أن يَكُونَ وأنّى كانَ ؟ وذلِكَ لِثِقَتِهِ بِرَأيِهِ ، وقِلَّةِ مَعرِفَتِهِ بِجَهالَتِهِ ، فَما يَنفَكُّ بِما يَرى مِمّا يَلتَبِسُ عَلَيهِ رَأيَهُ ، مِمّا لا يَعرِفُ لِلجَهلِ مُستَفيدا ، ولِلحَقِّ مُنكِرا ، وفِي الجَهالَةِ مُتَحَيِّرا ، وعن طَلَبِ العِلمِ مُستَكبِرا . ۱

۲ / ۴

الاِستِظهارُ بِالحَ ق

۲۰.الإمام عليّ عليه السلام :بِالحَقِّ يَستَظهِرُ المُحتَجُّ . ۲

1.تحف العقول : ۷۳ ، بحارالأنوار : ۷۷ / ۲۰۳ / ۱ و ص ۲۲۱ / ۲ .

2.غرر الحكم : ۴۲۳۵ .

  • نام منبع :
    گفتگوي تمدنها در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: محمّد علی سلطانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1379
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1725
صفحه از 358
پرینت  ارسال به