121
گفتگوي تمدنها در قرآن و حديث

۱۱۴.امام صادق عليه السلامـ در سفارش به محمّدبن نعمانـ : پسر نعمان ! از جدال بپرهيز؛ چرا كه كارهايت را نابود مى كند . از جدال بپرهيز؛ چرا كه جدال ، خوارت مى سازد ؛ و از دشمنى بسيار ، برحذر باش؛ چرا كه تو را از خدا دور مى كند .

۱۱۵.على بن يقطين :امام كاظم عليه السلام فرمود : به يارانت بگو كه زبان خويش را نگه دارند و دشمنى در دين را رها كنند و در عبادت خداى ـ عزّ وجلّ ـ بكوشند .

۴ / ۲ ـ ۳

جدالگرى در چيزهاى غيرقابل شناسايى

۱۱۶.لقمان عليه السلامـ به پسرشـ : پسرم ! در علم خدا مجادله مكن؛ چرا كه علم خدا فهميده نمى شود و قابل اندازه گيرى نيست .

۱۱۷.ابوعبيده حذّاء :نزد امام باقر عليه السلام بودم كه به من فرمود : از متكلّمان و اهل جدال ، بپرهيز و با آنان منشين؛ چرا كه آنان ، دانستن آنچه را بدان مأمورند ، ترك كرده اند و رنجِ دانستن آنچه بدان مأمور نيستند ، بر خود هموار كردند ، تا آن جا كه رنج دانش آسمان را بر خود هموار ساختند .

۱۱۸.امام باقر عليه السلامـ به ابى عبيده حذّاءـ : اى زياد ! از جنگ هاى لفظى بپرهيز؛ چرا كه موجب دودلى مى گردد و اعمال را از بين مى برد و جدالگر را پست مى سازد . چه بسا سخنى بگويد كه هيچ گاه بخشوده نشود .
[اى زياد !] در گذشته مردمى بودند كه از يادگرفتن دانش كه بر آن مأمور بودند ، دست شسته ، به آموختن دانشى روى آوردند كه از آن ، منع شده بودند تا آن كه جدالشان به خداى ـ عزّ وجلّ ـ رسيد و در آن درماندند ، به گونه اى كه شخص از رو به رو پرسش مى شد ، از پشت سر پاسخ مى داد و از پشت سر سؤال مى شد ، از پيش رو پاسخ مى گفت .


گفتگوي تمدنها در قرآن و حديث
120

۱۱۴.عنه عليه السلامـ في وَصِيَّتِهِ لِمُحَمَّدِ بنِ النُّعمانِـ : يَابنَ النُّعمانِ ! إيّاكَ وَالمِراءَ ! فَإِنَّهُ يُحبِطُ عَمَلَكَ ، وإيّاكَ وَالجِدالَ! فَإِنَّهُ يوبِقُكَ ، وإيّاكَ وكَثرَةَ الخُصوماتِ! فَإِنَّها تُبعِدُكَ مِنَ اللّهِ . ۱

۱۱۵.عليّ بن يقطين :قالَ أبُوالحَسَنِ عليه السلام : مُر أصحابَكَ أن يَكُفّوا مِن ألسِنَتِهِم ، ويَدَعُوا الخُصومَةَ فِي الدّينِ ، ويَجتَهِدوا في عِبادَةِ اللّهِ عَزَّوجَلَّ . ۲

۴ / ۲ ـ ۳

الجِدالُ فيما تَتَعَذَّرُ مَعرِفَتُهُ

۱۱۶.لقمان عليه السلامـ لاِبنِهِـ : يا بُنَيَّ ! لا تُخاصِم في عِلمِ اللّهِ ، فَإِنَّ عِلمَ اللّهِ لايُدرَكُ ولا يُحصى . ۳

۱۱۷.أبو عبيدة الحذّاء :قالَ لي أبوجَعفَرٍ عليه السلام ـ وأنَا عِندَهُ ـ : إيّاكَ وأصحابَ الكَلامِ وَالخُصوماتِ ومُجالَسَتَهُم ! فَإِنَّهُم تَرَكوا ما اُمِروا بِعِلمِهِ ، وتَكَلَّفوا ما لَم يُؤمَروا بِعِلمِهِ حَتّى تَكَلَّفوا عِلمَ السَّماءِ . ۴

۱۱۸.الإمام الباقر عليه السلامـ لِأَبي عُبَيدَةَ الحَذّاءِ ـ : يا زِيـادُ ! إيّاكَ والخُصومـاتِ ! فَإِ نَّهـا تورِثُ الشَّكَّ ، وتُحبِطُ ۵ العَمَلَ ، وتُردي صاحِبَها ، وعَسى أن يَتَكَلَّمَ بِالشَّيءِ فَلا يُغفَرَ لَهُ .
۶ إنَّهُ كانَ فيما مَضى قَومٌ تَرَكوا عِلمَ ما وُكِلوا بِهِ ، وطَلَبوا عِلمَ ما كفوهُ حَتَّى انتَهى كَلامُهُم إلَى اللّهِ عَزَّوجَلَّ فَتَحَيَّروا ، حَتّى أن كانَ الرَّجُلُ لَيُدعى مِن بَينِ يَدَيهِ فَيُجيبُ مِن خَلفِهِ ، ويُدعى مِن خَلفِهِ فَيُجيبُ مِن بَينَ يَدَيهِ . ۷

1.تحف العقول : ۳۰۹ ، بحارالأنوار : ۷۸ / ۲۸۸ / ۲ .

2.التوحيد : ۴۶۰ / ۲۹ ، مشكاة الأنوار : ۱۳۵ / ۳۱۰ ، بحارالأنوار : ۸۴ / ۲۶۲ / ۶۱ .

3.الاختصاص : ۳۳۸ ، بحارالأنوار : ۱۳ / ۴۲۹ / ۲۳ .

4.كشف المحجّة : ۶۳ ، بحارالأنوار : ۲ / ۱۳۷ / ۴۷ .

5.في الكافي : «تهبط» وما في المتن من المصادر الاُخرى .

6.[يا زِيادُ] أثبتنا ما بين المعقوفين من المصادر الاُخرى .

7.الكافي : ۱/۹۲/۴ ، التوحيد : ۴۵۶/۱۱ ، الأمالي للصدوق : ۵۰۳/۶۸۹ ، المحاسن : ۱ / ۳۷۱ / ۸۱۰ ، بحارالأنوار : ۳ / ۲۵۹ / ۳ .

  • نام منبع :
    گفتگوي تمدنها در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: محمّد علی سلطانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1379
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1719
صفحه از 358
پرینت  ارسال به