59
گفتگوي تمدنها در قرآن و حديث

۱۵.رسول خدا صلى الله عليه و آله :از بهترين امّت من ، مردمى هستند . . . كه پيرو برهان اند .

۱۶.امام زين العابدين عليه السلام :بصريان به امام حسين عليه السلام نامه اى نوشتند و از وى درباره معناى «صمد» پرسيدند . در پاسخ به آنان نوشت : «به نام خداوند رحمتگر مهربان ! امّا بعد ، در قرآنْ ژرفكاو نشويد و در آن ، مجادله نكنيد و درباره آن ، بدون دانشْ بحث نكنيد . از جدّم رسول خدا شنيدم كه مى فرمود : هركس بدون دانش درباره قرآن چيزى بگويد ، نشيمنگاه وى ، آتش خواهد بود .

۱۷.زراره :از امام باقر عليه السلام پرسيدم : حقّ خدا بر بندگان چيست؟ فرمود : «اين كه بگويند آنچه را مى دانند ، و زبان نگه دارند از آنچه كه نمى دانند» .

۱۸.امام صادق عليه السلام :گروهى بر پدرم ـ كه خداى رحمتش كند ـ وارد شدند و كشمكش خود را با مردم (مخالفان) ، به وى يادآور شدند . وى به آنان فرمود : «آيا ناسخ و منسوخ كتاب خدا را مى شناسيد؟» . گفتند : نه . به آنان فرمود : «چه چيز شما را به كشمكش خوانده است؟ شايد شما ندانسته حرام را حلال و حلال را حرام كنيد؟ تنها كسى درباره كتاب خدا بحث مى كند كه حلال و حرام خدا را بشناسد» . آنان به ايشان گفتند : آيا مى خواهى از مرجئه باشى؟ پدرم به آنان فرمود : «واى بر شما ! مى دانيد كه من از مرجئه نيستم؛ ولى مى خواهم شما را به حق نزديك كنم» .


گفتگوي تمدنها در قرآن و حديث
58

۱۵.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ مِن خِيارِ اُمَّتي قَوما . . . يَتَّبِعونَ البُرهانَ . ۱

۱۶.الإمام زين العابدين عليه السلام :إنَّ أهلَ البَصرَةِ كَتَبوا إلَى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍ عليهماالسلاميَسأَلونَهُ عَنِ الصَّمَدِ . فَكَتَبَ إلَيهِم : بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، أمّا بَعدُ ؛ فَلا تَخوضوا فِي القُرآنِ ، ولا تُجادِلوا فيهِ ، ولا تَتَكَلَّموا فيهِ بِغَيرِ عِلمٍ ، فَقَد سَمِعتُ جَدّي رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : مَن قالَ فِي القُرآنِ بِغَيرِ عِلمٍ فَليَتَبَوَّأ مَقعَدُهُ مِنَ النّارِ . ۲

۱۷.زرارة :سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام : ما حَقُّ اللّهِ عَلَى العِبادِ ؟ قالَ : أن يَقولوا ما يَعلَمونَ ، ويَقِفوا عِندَ مالا يَعلَمونَ . ۳

۱۸.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ اُناسا دَخَلوا عَلى أبي ـ رَحمَةُ اللّهِ عَلَيهِ ـ فَذَكروا لَهُ خُصومَتَهُم مَعَ النّاسِ ، فَقالَ لَهُم : هَل تَعرِفونَ كِتابَ اللّهِ ، ما كانَ فيهِ ناسخٌ أو مَنسوخٌ ؟ قالوا : لا . فَقالَ لَهُم : وما يَحمِلُكُم عَلَى الخُصومَةِ! لَعَلَّكُم تَحِلّونَ حَراما وتُحَرِّمونَ حَلالاً ولا تَدرونَ ، إنَّما يَتَكَلَّمُ في كِتابِ اللّهِ مَن يَعرِفُ حَلالَ اللّهِ وحَرامَهُ . قَالوا لَهُ : أتُريدُ أن تَكونَ مُرجِئَةً ؟ قالَ لَهُم أبي : لَقَد عَلِمتُم وَيحَكُم ما أنا بِمُرجِئِيٍّ ، ولكِنّي اُقَرِّبُكُم إلَى الحَقِّ . ۴

1.حلية الأولياء : ۱/۱۶ .

2.التوحيد : ۹۰ / ۵ ، بحارالأنوار : ۳ / ۲۲۳ / ۱۴ .

3.الكافي : ۱ / ۴۳ / ۷ ، التوحيد : ۴۵۹ / ۲۷ وفيه «حجّة» بدل «حقّ» . راجع كتاب العقل والجهل : مايجب على الجاهل .

4.الاُصول الستّة عشر (أصل زيدالزرّاد): ۶۴، بحارالأنوار: ۲/۱۳۹/۵۹ وفيه «ولكن أمرتكم بالحقّ» .

  • نام منبع :
    گفتگوي تمدنها در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: محمّد علی سلطانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1379
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1826
صفحه از 358
پرینت  ارسال به