97
مناظره و گفتگو در اسلام

فلسفه زندگى

جابر : آيا آسان تر و بهتر نبود كه خدا از آغاز ، ما را در دنيايى بهتر و جهانى كه پس از مرگ به آن خواهيم رسيد ، به وجود مى آورد و ما مراحل زندگى در اين دنيا و مرگ را به سر نمى برديم ؟

۰.امام عليه السلام :اگر شخصى كه اين سؤال را از من مى كند ، اعتقاد به دين نداشته باشد و بخواهد از زبان من حكمت خداوند را بشنود ، به او مى گويم كه : منظور خداوند از اين كه انسان را از مراحل [ مختلفى ]مى گذراند ، اين است كه در هر مرحله ، بيش از دوران پيشين تصفيه شود و تكامل يابد تا هنگامى كه قابليت ورود به جهان نيكبختى و جاويد را پيدا كند .

فلسفه آفرينش انسان

جابر : سؤالى ديگر دارم و آن ، اين است كه چه ضرورت داشت كه خداوند ، انسان را بيافريند و آيا امكان نداشت كه از آفريدن انسان ، خوددارى نمايد ؟

۰.امام عليه السلام :يك مسلمان مى داند كه خداوند، انسان را از اين جهت به وجود آورده كه او را به خودش بشناساند (يعنى انسان به وجود خويش پى ببرد) و به عقيده يك مسلمان ، بزرگ ترين موهبتى كه خداوند به انسان عطا كرده ، آفريدن اوست . ۱

1.در اين جا جابر از فلسفه آفرينش انسان از ديدگاه غير مسلمان سؤال مى كند و امام پاسخى مى دهد كه منطبق بر فلسفه آفرينش به طوركلّى است، و لذا ما با توجّه به اين كه اين پاسخ در قسمت ديگر مناظره نيز ذكر شده و در حقيقت ، تكرارى شده است ، از نقل اوّلى صرف نظر كرديم .


مناظره و گفتگو در اسلام
96

همان جا باشى، و تصور مى كردى جهانى بهتر و راحت تر از آن جا وجود ندارد و از خارج شدن از مكان خود ـ كه گفتم شايد نوعى مرگ بود ـ چنان خشمگين شدى كه وقتى وارد اين جهان گشتى ، فرياد زدى ؟
ولى امروز تصديق مى كنى كه جهانى كه در آن زندگى مى كنى ، بهتر از جهانى است كه در شكم مادر داشتى .

جابر : با اين كه نمى دانم آن جا وضعم چگونه بوده، تصديق مى كنم جهانى كه اكنون در آن زندگى مى كنم ، بهتر از آن جاست .

۰.امام عليه السلام :اين موضوع تأييد مى كند كه جهانِ پس از مرگ هم بهتر از اين جهان است .

جابر : اگر بدتر از اين جهان باشد ، چه طور ؟

۰.امام عليه السلام :بدون ترديد ، جهان ديگر براى كسانى كه به قوانين خداوند عمل نموده اند ، بهتر از اين جهان است؛ چون علاوه بر اين كه خداوند اين موضوع را صريحاً به مردم وعده داده از نظر عقلانى هم غير از اين نمى تواند باشد؛ زيرا خداوند ـ كه دانا و توانا و دادگر است ـ كينه و حسد ندارد تا بندگان خود را از جهان خوب به جهان بد ببرد .
حتى اگر خداوند با صراحت هم وعده نداده بود ، باز عقل ما حكم مى كرد كه پس از مرگ ، به مناسبت اين كه هدف خلقت ، «تكامل» است، وضع زندگى انسانْ بهتر از اين جهان خواهد بود ... .

  • نام منبع :
    مناظره و گفتگو در اسلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2451
صفحه از 182
پرینت  ارسال به