حركت؛ يعنى مادّه در مرحله نهايى، چيزى جز حركت نيست و اگر حركت در مادّه متوقف شود، از بين مى رود .
اى جابر! بعضى از حكماى يونان ، حتى انديشه را هم جزو مادّه به شمار آورده اند و گفته اند كه بدون مادّه ، انديشه وجود ندارد ، همان طور كه بدون گُل، بوى عطر آن به مشام كسى نمى رسد .
اما آنان با اين گفتار، نظريّه خود را انكار مى كردند ؛ زيرا در حكمت، چه در زمان يونانيان و چه امروز، اصل اين است كه هيچ چيز از بين نمى رود و فقط تغيير شكل مى دهد. پس ، آدمى هم از بين نمى رود و بعد از مرگ ، تغيير شكل مى دهد و انديشه اش هم مانند او متغيّر مى شود و بدون ترديد در شكلى ديگر باقى مى ماند و آنچه از عوامل و صفات معنوى انسان بعد از مرگش باقى مى ماند ، روح اوست .
فلسفه احكام
۰.امام عليه السلام :اى جابر! وقتى يك شخص باايمان درك مى كند كه اصول دينِ او واقعيت دارد، احساس لذت مى كند . اين لذت ، جزو سرشت انسان است و انسان از ديدن هر چيز منظم و كامل ، لذت مى برد .
جابر : ولى متأسفانه حقايق دين براى توده مردم روشن نيست و آنها از اين لذت محروم اند ؟
۰.امام عليه السلام :محروميت آنها براى اين است كه عالِم نيستند و به همين