وحدت وجود
جابر : شما فرموديد كه خداوند در همه جا هست .
۰.امام عليه السلام :آرى، من گفتم و به اين گفتار ، عقيده دارم .
جابر : بنابراين بايد تصديق كنيد كه خدا در همه چيز نيز هست ؟
۰.امام عليه السلام :آرى .
جابر : بنابراين بايد عقيده كسانى كه مى گويند : آفريده و آفريدگار يكى است ، ۱ صحيح باشد؛ چون وقتى معتقد شديم كه خدا در همه چيز هست، بايد تصديق كنيم كه همه چيز حتى سنگ و آب و گياه ، خدايند .
۰.امام عليه السلام :چنين نيست و اشتباه مى كنى . خدا در سنگ و آب و گياه هست؛ ولى سنگ و آب و گياه ، خدا نيستند، همان طور كه روغن در چراغ هست؛ ولى چراغ، روغن نيست .
اگر اين عقيده صحيح باشد ، بايد هر يك از موجودات اين جهان داراى قدرت خدايى باشند؛ چون خدا هستند .
آيا هيچ يك از كسانى كه عقيده به «وحدت خالق و مخلوق» دارند و در نتيجه خود را خدا مى دانند، تا امروز توانسته اند كارى بكنند كه معلوم شود داراى صفات خدايى هستند ؟!
اى جابر! بدان كه هر چند خداوند در همه جا و همه چيز هست ، اما آن امكنه و اشياء ، خدا نيستند و همه مخلوق خدايند، و اوست كه حركات را به وجود مى آورد و با ايجاد حركات ، سبب مى شود كه