گرفته است. هر چند شماری از این روایات آمیخته به جعل هستند، لکن رویکرد غالب و مشهور اعتبار اصل شفابخشی و خواصمندی قرآن است که در روایات اصیل و معتبر مورد تأکید قرار گرفته است و در تعامل با این روایات قواعدی وجود دارد که میتواند به تشحیص سره از ناسره کمک نماید.۱ از این رو، شماری از احادیث امامیه - که به بیان تأثیرات قرائت یا نگارش برخی از آیات و سورهها با شرایطی ویژه پرداختهاند - به روایات شناخت خواص قرآن نامگذاری کردهایم تا از سایر روایات متمایز شوند.
در برخی پژوهشهای معاصر، محققان امامیه خواص آیات و سورههای قرآن را مبتنی بر روایات و آرای عالمان گزارش کردهاند.۲ شماری از تفاسیر شیعه چون مجمع البیان طبرسی، نیز در ابتدای هر سوره، ذیل عنوان «فضلها» روایات و اقوال صحابه و تابعان در فواید سورهها را یادآور شدند. شایان ذکر است که تفکیک روایات فضایل از خواص سورهها و آیات ضروری است؛ زیرا به دو موضوع متمایز از هم پرداختهاند؛ همان طوری که زرکشی و سیوطی نیز این دو مبحث را همدیگر تفکیک کرده و هر کدام را در باب مستقلی آوردهاند و این نشان میدهد که از نگاه آنها نیز این دو موضوع مستقل از همدیگر هستند. لذا روایات ناظر به آنها را نیز باید مستقل از همدیگر بررسی کرد.
نویسندگان تکنگاریهای خاص نیز خواص القرآن را از فضایل تفکیک کردهاند. فقط نویسندگان ایرانی به این تجمیع تمایل نشان دادهاند. ما نیز روایات ناظر به فضایل آیات و سورهها را در بخش اسمشناسی گنجاندهایم؛ زیرا الزاماً ناظر به خواص به معنای آثار و فواید دنیوی و اخروی نیستند. البته خواص قرآن در بحث فضایل قرآن کارآمد است و بخشی از این فضایل مبتنی بر این خواص است. بدون روایات، امکان شناخت خواص سورهها و آیات میسور نیست و در این موضوع تنها راه معتبر حدیث معتبر از معصوم علیه السلام است که ما را به آفاق قرآن رهنمون مینماید.