87
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

تطبیق قرآن،۱ احکام مستفاد از قصص قرآنی و آیات تاریخی۲ به این حقیقت و شناخت از قرآن اشاره دارند که آموزه‏های قرآن فرازمان بوده و از نوعی پویایی به افق زمانه در هر دوره از تاریخ برخوردار هستند. حدیث «إِذَا نَزَلَتْ آیَةٌ عَلَى رَجُلٍ ثُمَّ مَاتَ ذَلِکَ الرَّجُلُ مَاتَتِ الْآیَةُ مَاتَ الْکِتَابُ وَ لَکِنَّهُ حَیٌّ یَجْرِی فِیمَنْ بَقِیَ کَمَا جَرَى فِیمَنْ مَضَى»۳ تصریح بر امکان جری قرآن و ضرورت آن دارد. در روایت «ظَهْرُهُ تَنْزِیلُهُ وَ بَطْنُهُ تَأْوِیلُهُ مِنْهُ مَا قَدْ مَضَى وَ مِنْهُ مَا لَمْ یَکُنْ یَجْرِی کَمَا یَجْرِی‏ الشَّمْسُ‏ وَ الْقَمَرُ کُلَّمَا جَاءَ تَأْوِیلُ شَیْ‏ء»۴ بر پیوند جری با باطن قرآن اشاره شده است.

بر پایه این روایات، پیام قرآن فرازمانی است و با جری معانی باطنی آن، جاودانگی آموزه‏های قرآن عینیت می‏یابد و در هر عصر و زمانه‌ای می‌توان مصادیق مختلفی برای شخصیت‌های قرآنی و پیام آن‏ها ارائه کرد.۵ در جری و تطبیق، مفاهیم عام و مطلق یا معانی باطنی قرآن بر مصادیق جدیدی که در عهد نزول سابقه نداشته و بعدها پدید آمده‏ یا خواهند آمد، سریان و انطباق داده می‏شود. در جری قرآن هم‏زمان چند فهم رخ می‏دهد: فهم مختصات مصداق خارجی وحضور آنی آن در ذهن، احضار معنای موول و باطنی قرآن و احراز موافقت ویژگی‏های مصداق با معنای موول و باطنی آیات برای درستی تطبیق. روشن است که چنین فهم و انطباقی نیازمند اشراف کامل بر سویه ظاهری و باطنی قرآن، شناخت دقیق شرایط و ویژگی‏های مصداق خارجی است، از این‏رو دانشی ویژه می‏طلبد.۶

مبتنی بر این ویژگی از متن قرآن، اهل بیت علیهم السلام آیات قرآن را فراتر از سیاق لفظی و سبب نزول آن‏ها در قضایای تاریخی استخدام کرده‏اند که نشان از حقیقت آفتاب‏گون و غروب ناپذیر این کتاب در آفاق زمان و زمانه را دارد. همین ویژگی فرازمانی بودن مقاصد و

1.. ر.ک: فصل سوم از همین کتاب، سراسر فصل.

2.. ر.ک: فصل چهارم از همین کتاب، سراسر فصل.

3.. الکافی، ج۱، ص۱۹۲.

4.. بحار الانوار، ۸۹، ص۹۸.

5.. ر.ک: «تجلی جاودانگی قرآن در قاعده جری و تطبیق»، ص۶۶ - ۵۱.

6..‏ مبانی کلامی امامیه در تفسیر، ص۴۳.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
86

معنایی آن دو استفاده شده است.۱ از تقابل ظهر و بطن

به دست می‏آید که مقصود از ظهر، مدلول مستفاد از ظواهر کلمات قرآنی است که از نظر دلالی تاریخ‏مند بوده و ناظر به افراد یا حوادثی خاص در عهد نزول قرآن هستند.۲ اصطلاح تنزیل در شماری از روایات برای بیان «مورد نزول آیه» به کار رفته است که همان معنای ظاهری آیات و اسباب موثر در نزول آن‏ها هست. روشن است که بُعد تنزیلی قرآن به طور طبیعی زمان‏‏مند و محدود به همان حادثه یا شخصی است که آیه درباره وی نازل شده است و این لازمه پیوند و تعامل به مخاطبان عصر نزول بوده است.

در مواردی از آیات قرآن به مورد نزول تصریح شده است، ولی اکثر آیات از اشاره به مورد نزول به شکل قید لفظی تهی هستند و عمده از طریق روایات تاریخی یا اسباب نزول به آن علم پیدا می‏کنیم. از این رو، ‏اکثر آیات قرآن از این تخصیص یا تقیید تهی هستند که می‏تواند نشانه‌ای از تعمد خداوند در احتراز از این مهم داشته باشد. توجه به این احادیث برای شناخت متن قرآن ضروری هستند و با واسطه نیز در تفسیر قرآن اثرگذارند.

فرازمانی تعالیم

تاریخ‏مندی متن قرآن به معنای باورمندی به تاریخی بودن آموزه‏های آن و حصر در دوره نزول نیست، بلکه بدین معناست که متن امری تاریخی است که باید در فهم به این ویژگی توجه داشت، ولی تعالیم، آموزه‏ها و احکام آن امری فراتاریخی است که از خود قرآن و سایر مبانی عقلی و دینی نیز این مهم قابل استنباط است.۳ در شماری از روایات امامیه به فرازمانی بودن آموزه‏های قرآنی تصریح شده است و راز پویایی و مانایی قرآن را عدم حصر مفاهیم آن در دام زمان بیان شده است. روایات تأویل بطن، احادیث مشهور به جری و

1.. ... تنزیله ظهره و بطنه تأویله (تفسیر العیاشی، ج۱، ص۸۶)؛ ظهر القرآن الذین نزل فیهم و بطنه الذین عملوا بمثل أعمالهم (الکافی، ج۲، ص۵۹۸).

2.. ظهر القرآن الذین نزل فیهم (همان، ج۲، ص۵۹۸).

3.. در این باره، ر.ک: «مبانی تاریخ‏مندی قرآن و تحلیل و نقد مبنای وحی‌شناختی آن»،‏ ص۶۵۹ - ۶۸۰‏؛ «نقد تقریر نصر حامد ابوزید از تاریخ‌مندی قرآن»، ص۴۱ - ۶۵.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1298
صفحه از 312
پرینت  ارسال به