85
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

احکام شرعی،۱ اولین و آخرین آیات نازله۲ و... همگی شواهد گویایی بر وجود روایات گونه تاریخ‏مندی متن قرآن در احادیث امامیه هستند.

همچنین، روایات بیان‏گر تنزیل بودن ظهر قرآن۳ نیز دلالت بر تاریخ‏مندی ظاهر آیات قرآن دارند. تنزیل در لغت عربی به معنای فرو فرستادن و فرود آوردن است.۴ این واژه ۱۵ بار در قرآن کریم به کار رفته که شش مورد آن در اشاره به قرآن کریم یا توصیف آن است، موارد دیگر نیز با قرآن ارتباط دارد.۵ در نگاه برخی، قرآن کریم دارای قوسی نزولی و قوسی صعودی است. قوسِ نزولی را تنزیل و قوسِ صعودی را تأویل می‏نامند.۶ در اصطلاحِ مفسران، تنزیل به فهم و تبیین سطح ظاهری آیات اطلاق می‏شود و در ادبیات قرآن‏‏پژوهی فریقین از آن به تفسیر یاد می‏شود. به نظر می‏رسد در سده‏های اولیه اسلامی واژه تنزیل مترادفِ تفسیر بوده و برای توضیح و شرح آیات قرآن به کار می‏رفت. بعدها به تدریج مفسران از کاربرد تنزیل خودداری و به جای آن از تفسیر استفاده کردند.۷ در روایات امامیه، تنزیل در مقابل و مجزای از تأویل به کار رفته۸ و از واژگان ظاهر و باطن برای توضیح

1.. ...‏ قَالَ لَه: یَا أَبَا جَعْفَرٍ! إِنَّ الآیَةَ الَّتِی فِی (سَأَلَ سَائِلٌ ...)‏ تَنْطِقُ بِتَحْرِیمِ الْمُتْعَةِ، و الرِّوَایَةَ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و اله قَدْ جَاءَتْ بِنَسْخِهَا، فَقَالَ لَه أَبُو جَعْفَرٍ: یَا أَبَا حَنِیفَةَ! إِنَّ سُورَةَ سَأَلَ سَائِلٌ مَکِّیَّةٌ و آیَةُ الْمُتْعَةِ مَدَنِیَّةٌ و رِوَایَتَکَ شَاذَّةٌ رَدِیَّةٌ ... (الکافی، ج۵، ص۴۵۰).

2.. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام، قَالَ: أَوَّلُ ‏مَا نَزَلَ عَلی‏ رَسُولِ اللَّهِ‏ صلی الله علیه و اله: (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * ٱقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ) وَ آخِرُهُ: (إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ) (همان، ج‏۴، ص۶۶۰).

3.. تنزیله ظهره و بطنه تأویله (تفسیر العیاشی، ج۱، ص۸۶)؛ ظهر القرآن الذین نزل فیهم و بطنه الذین عملوا بمثل أعمالهم (الکافی، ج۲، ص۵۹۸).

4.. ترتیب مقاییس اللغة، ص۹۵۰.

5.. «اوصاف قرآن: تنزیل»، ص۲۳۰- ۲۳۱.

6.. روش‏های تأویل قرآن: معناشناسی و روش‏شناسی تأویل در سه حوزه روایی، باطنی و اصولی، ص۹۹.

7.. «تنزیل»، دانشنامه جهان اسلام، ج۸، ص۲۷۴.

8.. ... وَ یقُولُ لِی: یا عَلِی! أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَی بَعْدَکَ کَذَا وَ کَذَا وَ تَأْوِیلُهُ کَذَا وَ کَذَا، فَیعَلِّمُنِی تَأْوِیلَهُ وَ تَنْزِیلَه؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله می‏فرمود: یا علی، خداوند این آیه را در نبودن تو نازل کرده و تأویل آن چنین است. و تأویل و تنزیل آن را به من می‏آموخت (بحار الانوار، ج‏۱۰، ص۱۲۵)؛ ... أَ لَا تَرَی أَنَّ تَأْوِیلَهُ غَیرُ تَنْزِیلِه؛ آیا نمی‏بینی که تأویلش غیر از تنزیل آن است (‏التوحید، ص۲۶۶).


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
84

فضا‏شناسی‏ عصر بعثت رسول خدا صلی الله علیه و اله و نزول قرآن... و هر مبحث مشابه دیگری است که به مقوله پیوند قرآن با زمان و روزگار نزول خود نظر دارد. نزول تدریجی قرآن سبب شده است که سوره و آیات قرآن از لحاظ نزول تاریخ‏مند باشند؛ یعنی برای هر یک از سوره‏ها و طوائف آیات شناسه‌ای تاریخی وجود دارد که ‏‏‏باید در فهم قرآن به این تاریخ‏مندی توجه داشت. راویات تعیین آغاز۱ و مدت نزول کل قرآن،۲ مکان و زمان و موقعیت‏های۳ نزول آیات۴ و سوره‏ها،۵ تقریر فضای پیش و پس نزول آیات۶، استشهاد به تاریخ نزول آیات در

1.. قَالَ‏ النَّبِیُّ صلی الله علیه و اله: نَزَلَتْ‏ صُحُفُ إِبْرَاهِیمَ فِی أَوَّلِ لَیْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَ أُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ لِسِتٍّ مَضَیْنَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَ أُنْزِلَ‏ الْإِنْجِیلُ لِثَلَاثَ عَشْرَةَ لَیْلَةً خَلَتْ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَ أُنْزِلَ الزَّبُورُ لِثَمَانَ عَشْرَةَ خَلَوْنَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَ أُنْزِلَ الْقرآن‏ فِی‏ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ (الکافی، ج‏۴، ص۶۶۲).

2.. قال الصادق علیه السلام: یا مفضل! إن القرآن نزل فی ثلاث و عشرین سنة، ... نعم یا مفضل! أعطاه اللّٰه القرآن فی شهر رمضان، و کان لا یبلغه إلا فی وقت استحقاق الخطاب، و لا یؤدیه إلا فی وقت أمر و نهی فهبط جبرئیل علیه السلام بالوحی فبلغ ما یؤمر به، و قوله: (لَا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ) ... (بحار الانوار، ج۸۹، ص۳۸). شایان ذکر است که روایات بیست سال نیز برای نزول قرآن گزارش شده‏ است و مناقشاتی نیز در وجه جمع روایات با ظاهر آیات میان محققان امامیه رایج است (ر.ک: بحوث فی تاریخ القرآن و علومه، ص۶۸ - ۷۴).

3.. عن علی علیه السلام قال: سلونی عن کتاب اللّٰه عز و جل فواللّٰه ما نزلت آیة منه فی لیل أو نهار و لا مسیر و لا مقام إلا و قد أقرأنیها رسول اللّٰه صلی الله علیه و اله و علمنی تأویلها (الأمالی، طوسی، ص۵۲۳)؛‏ ... فنحن نعرف حلاله و حرامه و ناسخه و منسوخه و سفریّه و حضریّه، و فی أیّ لیلة نزلت [کم] من آیة، و فیمن نزلت، و فیما أنزلت ... (کنز الدقائق، ج۱۲، ص۴۵).

4.. ... أبی بصیر، عن أحدهما علیهما السلام فی قول اللّٰه تعالی: (أُحِلَّ لَكُمْ لَیلَةَ ٱلصِّیامِ ٱلرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِكُمْ الآیة)، فقال: نزلت فی خوات بن جبیر الأنصاری و کان مع النبی صلی الله علیه و اله له فی الخندق و هو صائم فأمسی و هو علی تلک الحال و کانوا قبل أن تنزل هذه الآیة إذا نام أحدهم حرم علیه الطعام و الشراب فجاء خوات إلی أهله حین أمسی ... (الکافی، ج۴، ص۹۹؛ کتاب من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۱۳۰)؛ و قوله: (إِنَّ ٱلَّذِینَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَیهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا یؤْمِنُونَ)، فهؤلاء کفروا و جحدوا بغیر علم، و اما الذین کفروا و جحدوا بعلم فهم الذین قال اللّٰه - تبارک و تعالی - (وَ كَانُوا مِن قَبْلُ یسْتَفْتِحُونَ عَلَى ٱلَّذِینَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ)، فهؤلاء کفروا و جحدوا بعلم. قال: و حدثنی أبی، عن ابن أبی عمیر، عن حماد، عن حریز، عن أبی عبداللّٰه علیه السلام قال: هذه الآیة نزلت فی الیهود و النصاری بقول اللّٰه - تبارک و تعالی -: (ٱلَّذِینَ ءَاتَینَاهُمُ ٱلْكِتَابَ)، یعنی التوریة و الإنجیل (یعْرِفُونَهُ)، یعنی رسول اللّٰه صلی الله علیه و اله (كَمَا یعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ) ... (تفسیر القمی، ج۱، ص۳۳ - ۳۲).

5.. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: إِنَّ سُورَةَ الْأَنْعَامِ نَزَلَتْ جُمْلَةً، شَیَّعَهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ حَتّی‏ أُنْزِلَتْ‏ عَلی‏ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و اله،‏ َعَظَّمُوهَا وَ بَجَّلُوهَا (الکافی، ج‏۴، ص۶۴۷).

6.. ... قَضی‏ عَلی‏ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و اله أَنْ یَصْبِرَ عَلی‏ أَذی‏ قَوْمِهِ، وَ لَایُجَاهِدَهُمْ إِلَّا بِأَمْرِهِ، فَکَمْ مِنِ اکْتِتَامٍ قَدِ اکْتَتَمَ بِهِ حَتّی‏ قِیلَ لَهُ: (فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ ٱلْمُشْرِكِینَ ‏) وَ ایْمُ اللَّهِ‏ أَنْ لَوْ صَدَعَ قَبْلَ ذلِکَ لَکَانَ آمِناً، وَ لکِنَّهُ إِنَّمَا نَظَرَ فِی الطَّاعَةِ وَ خَافَ الْخِلَافَ، فَلِذلِکَ کَفَّ ... (همان، ج۱، ص۶۰۴).

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1379
صفحه از 312
پرینت  ارسال به