احکام شرعی،۱ اولین و آخرین آیات نازله۲ و... همگی شواهد گویایی بر وجود روایات گونه تاریخمندی متن قرآن در احادیث امامیه هستند.
همچنین، روایات بیانگر تنزیل بودن ظهر قرآن۳ نیز دلالت بر تاریخمندی ظاهر آیات قرآن دارند. تنزیل در لغت عربی به معنای فرو فرستادن و فرود آوردن است.۴ این واژه ۱۵ بار در قرآن کریم به کار رفته که شش مورد آن در اشاره به قرآن کریم یا توصیف آن است، موارد دیگر نیز با قرآن ارتباط دارد.۵ در نگاه برخی، قرآن کریم دارای قوسی نزولی و قوسی صعودی است. قوسِ نزولی را تنزیل و قوسِ صعودی را تأویل مینامند.۶ در اصطلاحِ مفسران، تنزیل به فهم و تبیین سطح ظاهری آیات اطلاق میشود و در ادبیات قرآنپژوهی فریقین از آن به تفسیر یاد میشود. به نظر میرسد در سدههای اولیه اسلامی واژه تنزیل مترادفِ تفسیر بوده و برای توضیح و شرح آیات قرآن به کار میرفت. بعدها به تدریج مفسران از کاربرد تنزیل خودداری و به جای آن از تفسیر استفاده کردند.۷ در روایات امامیه، تنزیل در مقابل و مجزای از تأویل به کار رفته۸ و از واژگان ظاهر و باطن برای توضیح
1.. ... قَالَ لَه: یَا أَبَا جَعْفَرٍ! إِنَّ الآیَةَ الَّتِی فِی (سَأَلَ سَائِلٌ ...) تَنْطِقُ بِتَحْرِیمِ الْمُتْعَةِ، و الرِّوَایَةَ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و اله قَدْ جَاءَتْ بِنَسْخِهَا، فَقَالَ لَه أَبُو جَعْفَرٍ: یَا أَبَا حَنِیفَةَ! إِنَّ سُورَةَ سَأَلَ سَائِلٌ مَکِّیَّةٌ و آیَةُ الْمُتْعَةِ مَدَنِیَّةٌ و رِوَایَتَکَ شَاذَّةٌ رَدِیَّةٌ ... (الکافی، ج۵، ص۴۵۰).
2.. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام، قَالَ: أَوَّلُ مَا نَزَلَ عَلی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و اله: (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ * ٱقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ) وَ آخِرُهُ: (إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ) (همان، ج۴، ص۶۶۰).
3.. تنزیله ظهره و بطنه تأویله (تفسیر العیاشی، ج۱، ص۸۶)؛ ظهر القرآن الذین نزل فیهم و بطنه الذین عملوا بمثل أعمالهم (الکافی، ج۲، ص۵۹۸).
4.. ترتیب مقاییس اللغة، ص۹۵۰.
5.. «اوصاف قرآن: تنزیل»، ص۲۳۰- ۲۳۱.
6.. روشهای تأویل قرآن: معناشناسی و روششناسی تأویل در سه حوزه روایی، باطنی و اصولی، ص۹۹.
7.. «تنزیل»، دانشنامه جهان اسلام، ج۸، ص۲۷۴.
8.. ... وَ یقُولُ لِی: یا عَلِی! أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَی بَعْدَکَ کَذَا وَ کَذَا وَ تَأْوِیلُهُ کَذَا وَ کَذَا، فَیعَلِّمُنِی تَأْوِیلَهُ وَ تَنْزِیلَه؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله میفرمود: یا علی، خداوند این آیه را در نبودن تو نازل کرده و تأویل آن چنین است. و تأویل و تنزیل آن را به من میآموخت (بحار الانوار، ج۱۰، ص۱۲۵)؛ ... أَ لَا تَرَی أَنَّ تَأْوِیلَهُ غَیرُ تَنْزِیلِه؛ آیا نمیبینی که تأویلش غیر از تنزیل آن است (التوحید، ص۲۶۶).