73
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

قاعده و قانون، مردمان را در خود جمع کرده است۱ و سعادت دنیا و آخرت، نظام معاش و نجات معاد را در خود داراست.۲

این تبیین استوارتر و دقیق‏تر از تبیین قبلی است؛ زیرا تناسب بیشتری با ابعاد زیباشناختی و کاکردهای اجتماعی کلمه فسطاط در لغت عربی دارد. از مفسران امامیه نکته لطیفی در تسمیه این سوره به بقره در پیوند با محتوای آن گفته شده است که در تقویت قول اخیر کارساز است:

۰.سمّیت بها لاشتمالها على قصّة ذبحها الَّتی فیها الإشارة إلى ما هی الغایة القصوى و السعادة العظمى أعنی تحصیل الحیاة الطیّبة الأبدیّة، و السعادة الدائمة السرمدیّة، بذبح بقرة نفسه الحیوانیّة، و القوى الشهوانیّة بأسیاف الریاضة على الاستقامة الَّتی هی الموت الأصغر و الجهاد الأکبر إذا صلحت لذلک حیث (لَا فَارِضٌ) متهالک، (وَ لَا بِكْرٌ) غیر متمالک، بل (عَوَانٌ بَینَ ذَٰلِكَ)، على ما تسمع تمام القصّة هنالک.۳

به دلیل همین اوصاف ممتاز در روایات از آن به «سَنام القرآن» نیز یاد شده است.۴ سنام برای اشاره به نقطه اوج هر چیز و بلندترین نقطه آن گویند. لذا به کوهان شتر نیز سنام گفته‏اند.۵ روشن است که چنین روایاتی در شناخت جایگاه، محتوا و کارکرد این سوره نقش‏آفرین است. در متون روایی آموزش سوره بقره را موجب برکت، ترک آن را موجب حسرت و غیر قابل نفود برای سَحره گفته۶ و این همه فضیلت ریشه در فسطاط بودن آن برای

1.. «السورة التی یذکر فیها البقرة فسطاط القرآن»، أی مدینته الجامعة لاشتمالها علی أمهات الأحکام و معظم أصول الدین و فروعه و الإرشاد إلی کثیر من مصالح العباد و نظام المعاش و نجاة المعاد و فی الفردوس فسطاط القرآن معظم سوره وکل مدینة فیها مجتمع الناس تسمی فسطاطا (فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، ج۴، ص۱۹۶).

2.. و التوصیف فی النبوی تحقیق للتسمیة، کما أنّه لعلَّه الوجه فی العنوان الذی فی تفسیر الإمام بمثل النبوی، و لذا عبّر عنها فیما رواه من الخبر بطریق الإضافة نعم یستفاد منه اسم آخر للسورة، و هو فسطاط القرآن نظرا إلی اشتمالها علی معظم أصول الدین و فروعه. و الإرشاد إلی کثیر من مصالح العباد ممّا فیه نظام المعاش و نجاة المعاد (تفسیر الصراط المستقیم، ج۴، ص۵ - ۶).

3.. همان، ج۴، ص۵ - ۶.

4..‏ شریف الرضی، المجازات النبویه، ص ۴۱۴ (بی‌تا، قم، منشورات بصیرتی)؛ مسند احمد، ج۵، ص۲۶.

5.. همان.

6.. وجوه امتناع معارضه ساحران با سوره بقره را ر.ک: فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، ج۴، ص۱۹۶.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
72

در البرهان۱ و سیوطی در الاتقان،۲ ضمن فصلی مستقل، به تفصیل از این موضوع بحث کرده است. همچنین، در دوره معاصر نیز در پژوهش‏های مستقلی به این موضوع پرداخته شده است۳ که نشان از اهمیت و کارآمدی این موضوع نزد قرآن‏پژوهان دارد. نظر به این‏که هدف از این گفتار طبقه‏بندی روایات سوره شناخت در یک قسم مستقل است، پرداختن به گزارش این نصوص و آرای مفسران را وانهاده و فقط با ارائه چند نمونه روایی، گونه سوره‏شناخت را تبیین می‏کنیم.

فَسطاط

گاهی نام‏گذاری یک سوره به عنوان خاص در روایات با هدف ارشاد به محتوای و جایگاه خاص آن در میان سوره‏های قرآن بوده است. از این نمونه می‏توان به سوره بقره اشاره کرد که در روایات رسول خدا صلی الله علیه و اله به عنوان «فَسطاط القرآن» نام‏گذاری شده است.۴ فَسطاط در لغت به معنای خیمه و خرگاه است که گروهی را در سایه زیرین خود جمع می‏کند. شارحان دلیل این نام‏گذاری را اشتمال این سوره بر بیشترین احکام فقهی خوانده است که در میان سوره‏ها از این جهت ممتاز است.۵ افزون بر فراوانی احکام فقهی این سوره را دارای ۱۵ مَثَل، ۵۰۰ حکمت و ۳۶۰ رحمت دانسته‏اند۶ که در نوع خود در میان سوره‌های قرآن چنین جامعیتی بی‏نظیر است. برخی از محققان امامیه و اهل سنّت نیز فسطاط خواندن این سوره را در پیوند با نظام‏نامه تشریعی و اعتقادی موجود در این سوره دانسته‏اند که چونان یک شهر دارای

1..‏ البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۲۶۹ - ۲۷۳.

2..‏ الإتقان فی علوم القرآن، ج۱، ص۱۴۸ - ۱۵۸.

3.. ر.ک: الهدی و البیان فی أسماء القرآن؛ أسماء سور القرآن و فضائلها؛ أسماء القرآن الکریم و أسماء سوره و آیاته (معجم موسوعی میسّر)؛ ‏شناخت سوره‏های قرآن، هاشم زاده هریسی؛ شناخت قرآن، کمالی دزفولی، ص۴۷ - ۵۳.

4.. ر.ک: سنن الدارمی، ج۲، ص۴۴۶ - ۴۴۷؛ مستدرک الوسائل، ج۴، ص۳۳۳ - ۳۳۴.

5.. یسمی البقرة فسطاط القرآن، قال بعض العلماء و هی مشتملة علی ألف خبر و ألف أمر و ألف نهی (تفسیر القرآن العظیم، ابن کثیر، ج۱، ص۳۷).

6.. و هی أول سورة نزلت بالمدینة فی قول، و قیل لها: فسطاط القرآن، فیها خمسة عشر مثلاً، و خمسمائة حکمة، و فیها ثلاثمائة و ستون رحمة (عمدة القاری، ج۱۸، ص۸۲).

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1269
صفحه از 312
پرینت  ارسال به