الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام فَعَمِلْتُ لَه دُهْناً فِیه مِسْکٌ و عَنْبَرٌ، فَأَمَرَنِی أَنْ أَکْتُبَ فِی قِرْطَاسٍ «آیَةَ الْکُرْسِیِّ و أُمَّ الْکِتَابِ و الْمُعَوِّذَتَیْنِ و قَوَارِعَ مِنَ الْقُرْآنِ» و أَجْعَلَه بَیْنَ الْغِلَافِ و الْقَارُورَةِ، فَفَعَلْتُ ثُمَّ أَتَیْتُه بِه فَتَغَلَّفَ بِه و أَنَا أَنْظُرُ إِلَیْه.۱
زراره نیز از امام باقر علیه السلام چنین گزارش کرده است:
۰.عن إسحاق بن یوسف، عن فضالة، عن أبان بن عثمان، عن زرارة بن أعین، قال: سألت أبا جعفر علیه السلام عن المریض هل یعلق علیه تعویذ أو شئ من القرآن: قال: نعم لا بأس به، إن قوارع القرآن تنفع فاستعملوها.۲
عبد اللّٰه بن سنان نیز امام صادق علیه السلام نقل میکند:
۰.عن عبد الله بن سنان، عن الإمام الصادق علیه السلام قال: سألته عن رقیة العقرب و الحیة و النشرة، و رقیة المجنون و المسحور الذی یعذّب؟ فقال: یا بن سنان! لا بأس بالرقیة و العوذة و النشرة إذا کانت من القرآن، أولیس الله یقول: (وَ نُنَزِّلُ مِنَ ٱلْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ)؟! ألیس یقول الله - جل ثناؤه -: (لَوْ أَنزَلْنَا هَٰذَا ٱلْقُرْءَانَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَّرَأَیتَهُ خَٰشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْیةِ ٱللَّهِ)؟ و سلونا نعلمکم و نوقفکم على قوارع القرآن لکلِّ داء.۳
از کاربرد تعبیر «قَوَارِع الْقُرْآنِ» در این سه روایت روشن است که مخاطب امامان با مفهوم این اصطلاح آشنا بودند، لکن ظاهر روایات در بیان گستره و شمولیت قوارع نسبت به سورهها ساکت هستند که به نظر میآید به قرینه آگاهی و فهم مخاطب از مقصود امام این ابهام قابل رفع است. بر پایه این روایات، قوارع قرآن آیاتی از قرآن هستند که نزد امامان شیعه نوع و کارکردهای متنوع آنها برای حراست از اشیاء و حفظ سلامت آنها از گزند، شفای بیماری و... روشن بوده است و تأکید داشتند که شیعیان ایشان نسبت به قوارع قرآن پرسش کنند تا با کاربردهای آنها آشنا شوند. مجموعه این مستندات نشانگر تمایز و کارکرد خاص قوارع قرآن از سایر آیات است.
برخی قوارع را آیاتی دانستهاند که هنگام ترس و فزع از جن یا انسان قرائت آنان ویژگی