55
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

مختص به یک آیه بیان شده‏اند. این گونه از روایات با نام‏گذاری خاص این آیات به عناوین خاص یا بیان فضیلت و خواص آن‏ها، به مخاطب، شناخت و آگاهی ویژه‌ای از جایگاه این آیات در قرآن و کارکردهای متنوع قرآن شناختی آن‏ها ارائه می‏کنند. از این رو، ‏می‏توان آن‏ها را روایات آیه‏شناخت نامید و در گونه‌ای مجزا و مستقل از سایر روایات قرآن‏شناسی‏ آن‏ها را دسته‏بندی کرد. بی‏تردید، این شناخت از آیات، در تفسیر آن‏ها نیز سودمند خواهد بود و در برخی از سبک‏های تفسیری، همانند تفسیر موضوعی نیز کارگشا خواهند بود.

کرائم

در لغت عرب، کرائم جمع کریمه از ریشه کرم برای اشاره به چیزهای نفیس، گران‏بها و پرارج و باارزش به کار می‏رود.۱ این واژه در روایات حضرت محمد۲ صلی الله علیه و اله و امام علی۳‏ علیه السلام برای وصف مال یا عضو نفیس، اخلاق ممتاز به کار رفته است. اما تعبیر کرائم القرآن بر اساس منابع موجود، تراوش بلاغت امام علی‏ علیه السلام است که برخی از کاربردهای آن به گزینش سید رضی در نهج البلاغه و پیش‏تر از آن، در سایر منابع متقدم روایی گزارش شده است. در نگاه امام علی‏ علیه السلام قرآن دارای آیاتی نفیس و بی‏بدیل در فضایل و کمالات انسانی است که در شأن ایشان و اهل بیت علیهم السلام نازل شده است. وی این حقیقت تابناک را در وصف مقام عترت

1..‏ زبیدی کاربرد این واژه در روایت «و تَوقَّ کَرائِمَ أَمْوالِهم» به اموال گران‏بها و فراتر از قیمت متوسط معنا کرده است که موجب کرامت و عزّت صاحب مال است و نباید هنگام زکات اخذ شوند: «و فی حدیثِ مُعاذ: و تَوقَّ کَرائِمَ أَمْوالِهم، أَی تَجَنَّبْها و لا تأَخُذْها فی الصَّدَقةِ لأنَّها تَکْرُم علی أَصْحابِها و تَعِزُّ، فخُذِ الوَسَطَ (تاج العروس، ج۲۰، ص۳۰۷).

2..‏ و منه حدیث الزکاة «و اتق کرائم أموالهم»، أی نفائسها التی تتعلق بها نفس مالکها و یختصها لها، حیث هی جامعة للکمال الممکن فی حقها. و واحدتها: کریمة. و منه الحدیث «و غزو تنفق فیه الکریمة»، أی العزیزة علی صاحبها (النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ج۴، ص۱۶۷)؛ و قوله فی حدیث الزکاة: «و اتَّقِ کَرائمَ أَموالهم»، أی نَفائِسها التی تتعلَّق بها نفْسُ مالکها، و یَخْتَصُّها لها حیث هی جامعة للکمال المُمکِن فی حقّها، و واحدتها کَرِیمة، و منه الحدیث: «و غَزْوٌ تُنْفَقُ فیه الکَریمةُ» أی العزیزة علی صاحبها (لسان العرب، ج۱۲، ص۵۱۴).

3.. و لِمَا فِی ذَلِکَ مِنْ تَعْفِیرِ عِتَاقِ الْوُجُوه بِالتُّرَابِ تَوَاضُعاً، و الْتِصَاقِ کَرَائِمِ الْجَوَارِحِ بِالأَرْضِ تَصَاغُراً (نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲)؛ فَاسْتَوْدَعَهُمْ فِی أَفْضَلِ مُسْتَوْدَعٍ، و أَقَرَّهُمْ فِی خَیْرِ مُسْتَقَرٍّ، تَنَاسَخَتْهُمْ کَرَائِمُ الأَصْلَابِ إِلَی مُطَهَّرَاتِ الأَرْحَامِ، کُلَّمَا مَضَی مِنْهُمْ سَلَفٌ، قَامَ مِنْهُمْ بِدِینِ اللَّه خَلَفٌ (همان، خطبه‏ ۹۴)؛ و أَرَیْتُکُمْ کَرَائِمَ الأَخْلَاقِ مِنْ نَفْسِی (همان، خطبه ۸۷).


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
54

کارکرد قرآن‏شناسی‏ یکسان دیده‏اند و چندان به تمایز اوصاف از اسامی قائل نشده‏اند. در این پژوهش‏ها معمولاً به تفسیر نام‏های قرآن بر پایه آیات و روایات پرداخته‏اند.

در تعداد اسامی و اوصاف قرآن میان قرآن‏پژوهان دیدگاه یکسانی وجود ندارد و در بیشترین آمار تا نود اسم یا وصف را برای قرآن گفته‏اند. برخی همانند جاحظ، جز قرآن اسم دیگری را نمی‏شناسد و برخی دیگر، کتاب، ذکر، فرقان، تنزیل را بر اسامی قرآن افزوده‏اند.۱ اسم‏شناسی‏ قرآنی به دو گونه شیوه اثری و مستند به آیات قرآن و شیوه اجتهادی به شکل اصطیادی از نصوص، موضوعی دلکش و رایج میان محققان مسلمان است. عمده پژوهش‏های انجام شده مبتنی بر اوصاف قرآن در قرآن بوده یا برآیند ‏اجتهادات مؤلفان بوده است.۲

اسم‏شناسی‏ قرآن به دلیل ابتنای آن بر آیات قرآن موضوع بحث ما نیست و قصد ما اشاره به این مهم بود که این بحث جایگاه خاصی در قرآن‏شناسی‏ دارد. از این رو، ‏موضوع این مبحث از کتاب مقصود از اسم‏شناسی‏ روایی قرآن، شناخت اسامی و اوصاف آیات و سوره‏های قرآن مبتنی بر روایات معتبر است. این اسامی و اوصاف ناظر به تبیین برخی از ویژگی‏های محتوایی، بیانی، کارکرد و خواص آیات و سوره‏ها هستند و در گونه خاص و مستقلی از روایات قرآن‏شناسی‏ قابل جانمایی هستند.

اینک در ادامه نمونه‏هایی از این اسامی و اوصاف آیات و سوره‏ها را به هدف نشان دادن استقلال و تمایز این گونه روایات از دیگر روایات قرآن‏شناسی‏ بررسی و تحلیل می‏کنیم. پُر واضح است که پرداختن به بازشناسایی و تحلیل اسامی و اوصاف تمامی آیات و سوره‏های قرآن خود نیازمند مجالی فراخ است که از حوصله و مقصد این نوشتار خارج است.

آیه‏شناسی‏

بر پایه روایات، شماری از آیات قرآن ویژگی‏های خاص محتوایی، بیانی و خواص معنوی ویژه‌ای دارند که از سایر آیات ممتاز شده‏اند. گاه این ویژگی‏های برای دسته‌ای از آیات و گاه

1.. همان، ص۱۷۲- ۱۷۳.

2.. ر.ک: الهدی و البیان فی أسماء القرآن؛ أسماء سور القرآن و فضائلها؛ أسماء القرآن الکریم و أسماء سوره و آیاته (معجم موسوعی میسّر)؛ «نام‏ها و اوصاف قرآن»، ص۱۷۱ - ۲۵۱.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1275
صفحه از 312
پرینت  ارسال به