47
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

است.۱ شیخ مفید از متکلمان بزرگ امامیه، به روشنی اعتقاد امامیه در الهی بودن تمام قرآن را چنین بیان کرده است:

آنچه میان دو جلد مصحف قرآن هست، همگی سخن خداوند بلند مرتبه ‏‏است که از ناحیه وی تنزیل یافته است و در آن چیزی از سخن بشر وجود ندارد.۲

الهی بودن پدیدار قرآن دو گونه پیامد در قرآن‏شناسی‏ و تفسیر آن دارد؛ پیامد نخست در شناخت ما از متن قرآن و پیامد دوم در فهم و تفسیر موثر آیات ‏‏است. امامیه با تکیه بر ویژگی‏های انحصاری متن قرآن، تجربه مثبت تاریخی در عدم امکان هماوردی با قرآن و ادله نقلی معتبر بر این اعتقاد است که تنها خداوند، پدید آورنده تمام قرآن بوده و هیچ کسی جز خداوند در پدیداری آن نقشی نداشته است؛ خدایی که خالق عالم هستی است، پدیداری کتابی با ویژگی‏هایی چون اعجاز و جامعیت برای وی آسان است. راز مانایی و پویایی قرآن در گذر زمان نیز در همین نکته نهفته است که قدرتی فرابشری آن را رقم زده است.

تأثیر این مبنا در رد احتمال تناقضات درونی متن، عدم امکان تحدی، ضمانت از تحریف، جامعیت، اعجاز، جاودانگی، چند سطحی بودن معنا و ‏... آشکار می‏شود و خصوصیات قرآن را طبیعی آن می‏شمرد. لکن اگر فرض بر این باشد که ماتنِ قرآن غیر خدا است، دارا بودن چنین ویژگی‏هایی برای آن الزامی نیست و مفسّر وجود گزاره خلافِ واقع و متناقض را در آن محتمل خواهد دانست. همچنین، اساس ادعای اعجاز و جامعیت قرآن نیز به دلیل محدودیت توان ماتن غیر الهی منتفی و در نتیجه اعتبار آموزه‏های قرآنی مخدوش خواهد شد. حال آن‏که به اذعان تاریخ، قرآن از زمان نزول، مخالفان خود را به هماوردی با

1.. (إِنَّ وَلِیىَ ٱللَّهُ ٱلَّذِى نَزَّلَ ٱلْكِتَابَ وَهُوَ یتَوَلَّى ٱلصَّالِحِینَ) (سوره اعراف، آیه ۱۹۶)؛ (نَزَّلَ عَلَیكَ ٱلْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَینَ یدَیهِ وَأَنزَلَ ٱلتَّوْرَاةَ وَٱلْإِنجِیلَ) (سوره آل عمران، آیه ۳)؛ (ٱللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ ٱلْحَدِیثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا ...) (سوره زمر، آیه ۲۳)؛ (الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آٰیاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِیمٍ خَبِیرٍ) (سوره هود، آیه ۱)؛ (تَنزِیلُ ٱلْكِتَابِ لَا رَیبَ فِیهِ مِن رَّبِّ ٱلْعَالَمِینَ) (سوره سجده، آیه ۲)؛ (تَنزِیلُ ٱلْكِتَابِ مِنَ ٱللَّهِ ٱلْعَزِیزِ ٱلْحَكِیمِ) (سوره زمر، آیه ۱؛ سوره أحقاف، آیه ۲؛ سوره جاثیه، آیه ۲)؛ (تَنزِیلُ ٱلْكِتَابِ مِنَ ٱللَّهِ ٱلْعَزِیزِ ٱلْعَلِیمِ) (سوره غافر، آیه ۲).

2.. المسائل السرویة، ص۷۸.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
46

ماهیت آن از سایر کتاب‏ها‏‏ست؛ زیرا هر پدیده‌ای تراویده پدیدآورنده آن است. روشن است که میان کتابی که پدیدار آن انسان باشد با کتابی که پدیدار آن خداوند باشد، تفاوت ماهوی و بنیادی وجود دارد. شماری از روایات اهل بیت علیهم السلام با عبارات متعدد و متنوع به الهی بودن پدیدار قرآن تأکید دارند؛ عباراتی چون کلام اللّٰه،۱ کتاب اللّٰه،۲ کلام الرحمن،۳ عهد اللّٰه۴‏... از جمله تعابیری هستند که برای اشاره به این مهم در روایات به کار رفته‏اند. در روایتی جامع از امام صادق‏ علیه السلام اکثر این عناوین چنین آمده است:

۰.هُوَ کَلَامُ اللَّهِ وَ قَوْلُ اللَّهِ وَ کِتَابُ اللَّهِ وَ وَحْی اللَّهِ وَ تَنْزِیلُهُ‏؛۵

قرآن، کلام و گفتار و کتاب و وحى و تنزیل خدا است.

از مضاف‏الیه واقع شدن اسم جلاله اللّٰه و صفت الرحمن، انحصاراً خداوند به عنوان پدیدآورنده قرآن تبادر به ذهن می‏شود. از این رو، ‏تنها مؤلف و ماتن قرآن شخص اللّٰه است. در قرآن کریم نیز به نزول کتاب از سوی خداوندِ حکیم، خبیر، عزیر و علیم تصریح شده

1.. ... حدثنا علی بن سالم، عن أبیه، قال: سألت الصادق جعفر بن محمد علیه السلام، فقلت له: یا بن رسول اللّٰه! ما تقول فی القرآن؟ فقال: «هو کلام اللّٰه، و قول اللّٰه، و کتاب اللّٰه، و وحی اللّٰه و تنزیله، و هو الکتاب العزیز الذی لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه، تنزیل من حکیم حمید»؛ ... عن الحسین بن خالد، قال: قلت للرضا علیه السلام: یا بن رسول اللّٰه! أخبرنی عن القرآن، أ خالق أو مخلوق؟ فقال: «لیس بخالق و لا مخلوق، و لکنه کلام اللّٰه»؛ حدثنا جعفر بن محمد بن مسرور رضی الله عنه، قال: حدثنا محمد بن عبداللّٰه‏‏‏ بن جعفر الحمیری، عن أبیه، عن إبراهیم بن‏هاشم، عن الریان بن الصلت، قال: قلت للرضا علیه السلام: ما تقول فی القرآن؟ فقال: «کلام اللّٰه، لا تتجاوزه، و لا تطلبوا الهدی فی غیره فتظلوا» (الامالی، صدوق، ص۶۳۹، ح۸۶۳)؛ تَعَلَّمُوا الْعَرَبِیَّةَ فَإِنَّهَا کَلَامُ اللَّهِ الَّذِی یُکَلِّمُ بِهِ خَلْقَهُ؛ زبان عربی را یاد بگیرید؛ زیرا که آن کلام خدا است که به وسیله آن، با خلق خود سخن گفته است (الخصال، ج۱، ص۲۵۸، ح۱۳۴).

2.. معانی الأخبار، ص۱۱۷، ح۱.

3.. همان.

4.. علی، عن أبیه، عن حماد، عن حریز، عن أبی عبداللّٰه علیه السلام قال: القرآن عهد اللّٰه إلی خلقه فقد ینبغی للمرء المسلم أن ینظر فی عهده، و أن یقرأ منه فی کل یوم خمسین آیة؛ قرآن، عهد و پیمان‌نامه‏ای است از جانب خدا برای آفریدگانش. پس وظیفه مرد مسلمان است که در پیمان‌نامه‌اش بنگرد، و در هر روز پنجاه آیه از آن بخواند (الکافی، ج۲، ص۶۰۹).

5.. الامالی، صدوق، ص۵۴۵؛ التوحید، ص۲۲۴؛ روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج‏۱، ص۳۸.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1458
صفحه از 312
پرینت  ارسال به