است.۱ شیخ مفید از متکلمان بزرگ امامیه، به روشنی اعتقاد امامیه در الهی بودن تمام قرآن را چنین بیان کرده است:
آنچه میان دو جلد مصحف قرآن هست، همگی سخن خداوند بلند مرتبه است که از ناحیه وی تنزیل یافته است و در آن چیزی از سخن بشر وجود ندارد.۲
الهی بودن پدیدار قرآن دو گونه پیامد در قرآنشناسی و تفسیر آن دارد؛ پیامد نخست در شناخت ما از متن قرآن و پیامد دوم در فهم و تفسیر موثر آیات است. امامیه با تکیه بر ویژگیهای انحصاری متن قرآن، تجربه مثبت تاریخی در عدم امکان هماوردی با قرآن و ادله نقلی معتبر بر این اعتقاد است که تنها خداوند، پدید آورنده تمام قرآن بوده و هیچ کسی جز خداوند در پدیداری آن نقشی نداشته است؛ خدایی که خالق عالم هستی است، پدیداری کتابی با ویژگیهایی چون اعجاز و جامعیت برای وی آسان است. راز مانایی و پویایی قرآن در گذر زمان نیز در همین نکته نهفته است که قدرتی فرابشری آن را رقم زده است.
تأثیر این مبنا در رد احتمال تناقضات درونی متن، عدم امکان تحدی، ضمانت از تحریف، جامعیت، اعجاز، جاودانگی، چند سطحی بودن معنا و ... آشکار میشود و خصوصیات قرآن را طبیعی آن میشمرد. لکن اگر فرض بر این باشد که ماتنِ قرآن غیر خدا است، دارا بودن چنین ویژگیهایی برای آن الزامی نیست و مفسّر وجود گزاره خلافِ واقع و متناقض را در آن محتمل خواهد دانست. همچنین، اساس ادعای اعجاز و جامعیت قرآن نیز به دلیل محدودیت توان ماتن غیر الهی منتفی و در نتیجه اعتبار آموزههای قرآنی مخدوش خواهد شد. حال آنکه به اذعان تاریخ، قرآن از زمان نزول، مخالفان خود را به هماوردی با