نظریههای عالمان فراتر بوده و بر پایه نصوص روایی معصومان به دنبال بازیابی ماهیت و حقیقت ابعاد وجودی قرآن است؛ قرآنی که در نگاه معصوم چنان است که اگر همه انسانهای روی زمین از دنیا بروند، با وجود قرآن دچار وحشت نمیشود.۱ این کتاب چیست که این گونه موجب رهایی انسان از تنهایی و سبب نشاط جان وی است؟
ماهیتشناسی
ماهیتشناسی قرآن به دنبال یافتن دادهها و پاسخهایی است که چیستی قرآن را تبیین نماید و تعریفی از حقیقت راستین آن ارائه کند. پاسخ به پرسش از ماتن، فرآیند، نوع متن،... مهمترین مسائلی هستند که پاسخ به آنها در تبیین ماهیت و مؤلفههای اساسی قرآن ضروری هستند. اینکه پدیدآورنده این کتاب کیست؟ چگونه پدید آمده است؟ ویژگی ذاتی این کتاب کدام است؟ خصائص متمایز کننده آن از انواع دیگر چیست؟
روایاتی که ما را به پاسخ این پرسشها رهنمون نمایند، در گونه ماهیتشناسی قرآن جانمایی کردهایم؛ زیرا مسأله اصلی آنها کاوش و بازشناسی ذات و هستی این کتاب است و اساساً به مسألهای فراتر از ماهیتشناسی قرآن نظری ندارد. روشن است که ارائه چنین شناختی از قرآن تنها از عهده راسخان راستین در قرآنشناسی بر میآید. از این رو، سخنان آنان منبعی بیبدیل در ماهیتشناسی قرآن است. اهل بیت علیهم السلام نظر به اهمیت و لزوم چنین شناختی از ماهیت قرآن بخشی از بیانات خود را به این موضوع اختصاص دادهاند. اینک در ادامه نمونههای شاخص از روایات ماهیتشناسی قرآن را بررسی میکنیم تا وجه تمایز این روایات از سایر روایات روشن گردد.
الهی بودن
شناخت پدیدآورنده یا موجِد قرآن در تصور از ماهیت آن ضروری است و تمایز بخش