43
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

درآمد

‏پیش‏تر در مفهوم‏شناسی‏ شناخت اشاره شد که شناخت فرآیند زدایش جهل و موانع دست‏یابی به معرفت است. همچنین، بر این مهم تأکید شد که این پژوهش باورمند بر شاخت‏پذیری قرآن بوده و شناخت اصیل و جامع قرآن را در روایات اهل بیت علیهم السلام جویاست.

پژوهش‏های رایج با عناوین «شناخت قرآن»،۱ «قرآن‏شناسی»‏۲ و «قرآن‏‏پژوهی»۳ گویای این مهم است که بخشی از مطالعات و پژوهش‏های قرآنی به مسأله شناخت قرآن پرداخته‏اند که متمایز از مباحث تفسیری‏اند. این آثار ‏و مشابه آنها تقریباً مشابه آثار علوم قرآنی شناخته شده هستند و تنها در برخی از آن‏ها به مسائل جدید قرآن‏شناسی‏ چون ترجمه، زبان قرآن، توجه شده است.

از این رو ساحت شناخت و ساحت تفسیر در مطالعات قرآنی دو مقوله متمایز از یکدیگر و مسائل و موضوعات این دو متفاوت از یکدیگر است. در یک نگاه دقیق، بخشی از مباحث کتاب‏ها‏‏ی علوم قرآنی نیز در ارتباط با شناخت قرآن هستند. هر دو گروه از آثار موصوف به شناخت قرآن و علوم قرآن، بیشتر به مباحث پیرامونی قرآن توجه دارند و البته کارآمد در شناخت قرآن نیز هستند. مقصود ما از شناخت قرآن اندکی ضیق‏تر از مباحث

1.. شناخت قرآن، سید علی کمالی دزفولی؛ شناخت قرآن، محمد علی گرامی؛ شناخت قرآن، محمد صادق نجمی و ‏هاشم هریسی.

2.. قرآن‏شناسی، محمد تقی مصباح یزدی؛ قرآن‏شناسی؛ قرآن‏شناسی، محمد مهدی فولادوند.

3.. قرآن‏‏پژوهی، بهاء الدین خرمشاهی.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
42
  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1322
صفحه از 312
پرینت  ارسال به