لا بأس بالصلاة فی البیعة و الکنیسة الفریضة و التطوع و المسجد أفضل؛۱
نماز خواندن در دیر و کنیسه اشکالی ندارد؛ چه نماز واجب باشد و چه مستحب، لکن خواندن نماز در مسجد افضل است.
این روایت نیز هر چند نماز در مساجد را افضل دانسته، اما نماز خواندن در معابد یهودیان و مسیحیان را نیز جایز دانسته است. برخی از فقیهان امامیه افزون بر جواز، حتی فضیلت و رجحان اقامه نماز در دیر و کنیسه را نیز از این روایت استنباط کردهاند.۲
روایت اخذ معابد به عنوان مسجد
برخی از روایات بر جواز مسجد ساختن این معابد تصریح دارند:
۰.... قال سألت أبا عبد الله علیه السلام: عن البیع و الکنایس یصلى فیهما؟ فقال: نعم، و سألته هل یصلح نقضها مسجدا؟ فقال: نعم؛۳
از امام صادق علیه السلام پرسیدم: نمازخواندن در دیرها و کنیسهها جایز است؟ فرمودند: آری. پرسیدم: شایسته است این اماکن به مسجد تبدیل شوند؟ فرمود: آری.
این روایت نسخه دیگری نیز دارد که به جای «نقضها» کلمه «بعضها» آمده است که هر دو وجه میتواند صحیح باشد.۴ مقصود از نقض تخریب مصالح آن چون آجر و چوب به کار رفته در ساختمان آنها است و احتمال دارد مراد تخریب مکان آن به منظور تبدیل به مسجد است.۵ از فحوای روایت بر میآید که این اماکن شانیت فعلی مصلی را دارا هستند و در صورت نیاز و عدم مانع قابل تبدیل به مسجد نیز هستند. البته منعی در اقامه نماز در این معابد حتی قبل از مسجد شدن نیز وجود ندارد. در فرض تغییر از معبد به مسجد، فقط عنوان آنها از کنیسه به مسجد تغییر خواهد کرد و نیازی به صیغه مسجد یا وقف مجدد آن نیست؛ زیرا از ابتدا برای