285
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

این روایات به صحیحه یاد کرده‏اند.۱

این روایات به دو دسته کلی جواز مطلق و جواز مقید قابل تقسیم هستند:۲ روایات دسته نخست، بدون هیچ قیدی بر جواز اقامه نماز در این اماکن تصریح دارند.۳ روایات دسته دوم، جواز را مقید به پاشیدن آب دانسته‏اند۴ که از نظر فقیهان این عمل مستحب بوده۵ یا مقصود از آن تطهیر لغوی مورد مشکوک یا دفع وسواس یا زوال تنفر است.۶ بنا بر این، بدون پاشیدن آب نیز اقامه نماز در معابد اهل کتاب صحیح است؛ زیرا شرط صحت نماز نیست.۷ در نتیجه، اصل بر طهارت این اماکن جاری است و در صورت شک در نجاست آن، فحص واجب نیست، مگر این‏که از قبل، علم به نجاست مکان داشته باشیم که در این صورت استناد به اصل طهارت صحیح نخواهد بود.۸

روایت فضیلت اقامه نماز در معابد اهل کتاب

در برخی از روایات خواندن نماز در معابد اهل کتاب در مقایسه با اماکن عادی دارای فضیلت دانسته شده است. البته اقامه نماز در مساجد اسلامی افضل از آن‏هاست. از امام علی‏ علیه السلام روایت شده است:

1.. مجمع الفائده و البرهان، ج۲، ص۱۳۷؛ مدارک الأحکام، ج۳، ص۲۳۵؛ مهذب الأحکام فی بیان الحلال و الحرام، ج۵، ص۴۹۴؛ شرح العروة الوثقی: الصلاة (موسوعة الإمام الخوئی)، ج۱۳، ص۲۰۵؛ الحدائق الناضرة، ج۱، ص۴۸۶ و ۷، ص۲۳۱؛ جامع المدارک، ج۱، ص۲۹۸.

2.. الحدائق الناضرة، ج۷، ص۲۳۳-۲۳۱.

3.. سئل الصادق علیه السلام عن الصلاة فی البیع و الکنائس فقال: صل فیها ... صل إلی القبلة ودعهم (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۴۲ و ۲۴۴). غیر از روایات امام علی ‏ علیهم السلام کهن‏ترین رأی در فقهای شیعه به زید بن علی می‏رسد: سألت زیدا بن علی علیهما السلام عن الصلاة فی البیع و الکنائس، فقال صل فیهما و ما یضرک (مسند زید بن علی، ص۱۲۸).

4.. الکافی، ج۳، ص۳۸۷.

5.. تنقیح مبانی العروة (کتاب الطهارة)، ج۳، ص۴۲۲؛ شرح العروة الوثقی، ج۴، ص۶۶-۷۱؛ مفتاح الکرامة، ج۶، ص۱۸۵-۱۸۷؛.

6..‏ جواهر الکلام، ج۸، ص۳۷۵-۳۷۹؛ الحدائق الناضرة، ج۵، ص۳۸۱-۳۸۲؛ روضة المتقین، ج۲، ص۱۱۷.

7.. شرح العروة الوثقی: الصلاة (موسوعة الإمام الخوئی)، ج۱۳، ص۲۰۵-۲۰۶.

8.. شرح العروة الوثقی: الطهارة (موسوعة الإمام الخوئی)، ج۲، ص۱۶۳-۱۶۵.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
284

خروج معابد از شمول روایات اماکن ممنوعه نماز

اقامه نماز در معابد اهل کتاب از شمول اماکن ممنوعه خارج است و اگر ممنوع بود، در روایات بیان آن لازم بود و این در حالی است که در روایات بیان‏گر اماکن ممنوع به آن‏ها اشاره نشده است. شماری از این روایات در منابع معتبر روایی شیعه گزارش شده است۱ و فقیهان بر این خروج از موضوع روایات اماکن ممنوعه تأکید دارند.۲ برخی از فقهای امامیه تعداد این اماکن را به بیش از بیست و هفت مکان توسعه داده‏اند، ولی در پایان آن تصریح به جواز اقامه نماز در دیر و‏ کنیسه دارند.۳

روایات صریح در جواز اقامه نماز در معابد اهل کتاب

شماری از روایات بر جواز اقامه نماز در معابد اهل کتاب تصریح دارند از جمله آن‏ها می‏توان به روایات ذیل اشاره کرد؛

۰.یک. عن العیص بن القاسم قال: سألت أبا عبد الله علیه السلام عن البیع و الکنائس یصلى فیها؟ قال: نعم، و سألته هل یصلح بعضها مسجدا؟ فقال: نعم‏.‏

۰.دو. عن عبد اللّه بن سنان قال: سألت أبا عبد الله علیه السلام عن الصلاة فی البیع و الکنائس؟ فقال: رشّ و صلّ، قال: و سألته عن بیوت المجوس؟ فقال: رشها و صل.

۰.سه. عن الحلبی، عن أبی عبد الله علیه السلام - فی حدیث - قال: سألته عن الصلاة فی البیعة؟ فقال: إذا استقبلت القبلة فلا بأس به‏.‏

این احادیث در مصادر معتبر فقه ماثور چون آثار صدوق، طوسی و کلینی و دیگر مصادر کهن روایی شیعی گزارش شده‏اند. مجلسی و حر عاملی به دقت همه آن‏ها را از منابع متقدم و میانی گزارش کرده‏اند.۴ برخی از فقیهان امامی دلالت آن‏ها را بر جواز، نص دانسته و حتی فضیلت اقامه نماز در این اماکن را از این نصوص قابل استنباط دانسته‏اند.۵ مشهور فقها از

1.. عن أبی عبداللّٰه علیه السلام قال: عشرة مواضع لا یصلی فیها: الطین و الماء و الحمام و القبور و مسان الطریق و قری النمل و معاطن الإبل و مجری الماء و السبخ و الثلج (الکافی، ج۳، ص۳۹۰).

2.. جامع المقاصد، ج۲، ص۱۳۱؛ مجمع الفائده و البرهان، ج۲، ص۱۳۵.

3.. همان، ج۲، ص۱۳۵.

4.. بحار الانوار، ج۸۰، ص۳۳۰-۳۳۳؛ وسائل الشیعة، ج۵، ص۱۳۸- ۱۴۰.

5.. مهذب الأحکام فی بیان الحلال و الحرام، ج۵، ص۴۹۴-۴۹۷؛ کتاب الصلاة تقریر بحث المحقق الداماد، ج۳، ص۱۴۵.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1299
صفحه از 312
پرینت  ارسال به