281
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

سلوک اهل کتاب در اقامه نماز به سمت بیت المقدس، معیار درستی ادعای آنان نیست، بلکه این خداوند است که به حق بودن سلوک ایمانی و عبادی افراد آگاهی دارد. از این رو، این تفاوت نباید مانع اقامه نماز مسلمانان در این معابد بشود. البته چون مفروض استدلال امام، شایستگی معابد اهل کتاب برای اقامه نماز مسلمانان بوده، لذا به آن نپرداخته است و با یادکرد «صلّ على القبلة و غرّبهم» فقط به شرط قبله تأکید نمودند.

از یادکرد قبله در این روایت و دیگر روایات برمی‏آید که مراد راوی و امام از «صلاة» معنای اصطلاح شرعی آن، یعنی همان نماز است، نه دعا کردن که معنای لغوی آن باشد؛ زیرا در دعا کردن بر خلاف نماز، قبله شرط الزامی نیست و می‏توان به هر سمتی و در هر مکان و زمانی خداوند را صدا زد و دعا کرد. در نتیجه، برابر تفسیر امام صادق‏ علیه السلام از آیه مذکور، مسلمان می‏تواند عبادت‏های خود را درون این معابد، به سمت کعبه به جای آورد؛ هر چند که خود اهل کتاب نیز داخل معبد به سمت بیت المقدس در حال عبادت باشند. این جواز مقید به این است که شخص مسلمان به طور قطع قبله خود را کعبه قرار داده باشد و نه بیت المقدس.

از ذهنیت پرسش‏کننده چنین برمی‏آید که انتظار چنین پاسخی را از امام نداشت و تصورش این بود که نباید در این مکان‏ها نماز خواند یا همسانی با اهل کتاب در قبله کفایت می‏کند که امام آن را مردود اعلام می‏کند؛ زیرا بعد از تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه اقامه نماز به غیر کعبه روا نیست. چه بسا دلیل این ذهنیت، حکم عامه یا ذهنیت عرفی مسلمانان در این دوره بوده است؛ همان طوری که در رویکرد منع اشاره شد که زمینه‏های قول به منع از دوره صحابه رایج بوده است.

آیه تکریم مسجد اصحاب کهف

قرآن در آیه (وَ كَذَٰلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَیهِمْ لِیعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ ٱللَّهِ حَقٌّ وَ أَنَّ ٱلسَّاعَةَ لَا رَیبَ فِیهَا إِذْ یتَنَازَعُونَ بَینَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ٱبْنُوا عَلَیهِم بُنْیٰنًا رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ ٱلَّذِینَ غَلَبُوا عَلَىٰ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِم مَّسْجِدًا۱ «و بدین گونه [مردم آن دیار را] بر حالشان آگاه ساختیم تا بدانند که وعده خدا

1.. سوره کهف، آیه ۲۱.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
280

برابر این روایات، امام صادق علیه السلام در پاسخ به پرسش از حکم خواندن نماز در معابد اهل کتاب، با تأکید به دلالت این آیه بر پاسخ پرسش مذکور، از عدم توجه راوی به دلالت آیه تعجب می‏کنند. هر چند در نگاه ابتدایی وجه دلالت آیه بر این جواز به تفصیل تبیین نشده است، اما از فحوای بیان امام چنین بر می‏آید که آیه مذکور متضمن دلالتی بر جواز است که امام با الغای خصوصیت از مورد نزول و با رویکرد مقاصدی به آیه از آن اخبار نموده است؛ هر چند که در ظاهر چنین حکمی از آیه به ذهن متبادر نمی‏شود.۱ دو تقریر از دلالت این آیه با توجه به صدر و ذیل آن قابل طرح است:

یک. مقصود امام استدلال به مفهوم شاکله به معنای نیت در صدر آیه است.۲ برابر این تقریر، نیت مصحح نماز مسلمان در معابد اهل کتاب است و ادعاهای دیگران (اهل کتاب یا مخالفان شیعه) در بطلان آن، در صحت نماز اثری ندارد. تأکید با اسلوب امر- نفی موجود در جمله «صلّ على القبلة و دعهم» قرینه‏ای بر عدم توجه به این انگاره‏ها و عدم تأثیر آن‏ها در صحت نماز دارد.

دو. مقصود امام استدلال به مفاد (فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِیلاً)، به عنوان تعلیل جمله صدر آیه است که تفاوت و تمایز افراد در انجام مناسک دینی را به شاکله آن‏ها نسبت داده است. در این تقریر شاکله به معنای طریق و شیوه سلوک ایمانی و دینی است؛ چون حمل آن به معنای نیت، تناسبی با موضوع استشهاد امام ندارد.۳ ادعای حق بودن دین و

1.. نمونه‏هایی از این روش ائمه را ر.ک: بحوث فی علم الأصول، ج۴، ص۲۶۰-۲۶۳؛ الظن، ص۲۵۵ - ۲۵۶.

2.. در روایات شاکله افزون بر طریق به نیّت نیز تفسیر شده است. ر.ک: کنز الدقائق و بحر الغرائب، ج۷، ص۴۹۹.

3.. نمونه‏هایی از این روش ائمه را ر.ک: بحوث فی علم الأصول، ج۴، ص۲۶۰-۲۶۳؛ الظن، ۲۵۵-۲۵۶.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1347
صفحه از 312
پرینت  ارسال به