صحیح است که طرفین آن از حیث اعتبار عنوان و حکم یکسان بوده و معطوف علیه منسوخ نباشد. اساساً هدف آیه بیان این مهم است که این اماکن چهارگانه، از وجه اعتبار یکسانی برخوردارند و آن اختصاص آنها به یاد خداوند چون نماز، دعا، اعتکاف و... است. لذا از نظر قرآن، معابد اهل کتاب همچنان عنوان و اعتبار شرعی عبادتگاه سابق خود را دارند و با ظهور اسلام این عنوان و کارکرد از آنها سلب نشده است. برآیند آیات مذکور ارایه این قاعده اساسی است که معابد ادیان ابراهیمی اعتبار دائمی داشته و این عنوان از آنها قابل سلب نیست و خداوند نسبت به حفظ احترام و اعتبار آنها تأکید دارد.
آیه عمل برابر شاکله
در روایات اهل بیت علیهم السلام از فحوای آیه (قُلْ كُلٌّ یعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِیلاً)؛۱ «بگو: هر کس بر حسب ساختار خود عمل مىکند، و پروردگار شما به هر که راهیافتهتر باشد، داناتر است»، برای بیان جواز اقامه نماز در معابد اهل کتاب استدلال شده است:
۰.سُئل الصّادق علیه السلام عن الصّلاة فی البیع و الکنائس. فقال: صلّ فیها. قلت: أصلّی فیها و إن کانوا یصلّون فیها؟ قال: نعم، أما تقرأ القرآن: (قُلْ كُلٌّ یعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِیلاً). صلّ على القبلة و دعهم؛۲
صالح بن حکم میگوید از امام صادق علیه السلام درباره حکم خواندن نماز در دیرها و کنیسهها سؤال شد. امام در پاسخ فرمود: [مانعی نیست] در آنها نماز بخوانید. من گفتم: در آنجا نماز بخوانم در حالی که آنها نیز در آن نماز میخوانند؟ امام فرمود: آری، مگر قرآن نخواندهای که خداوند میفرماید: «هر کس بر حسب ساختار خود عمل مىکند، و پروردگار شما به هر که راه یافتهتر باشد داناتر است»، به سمت قبله نماز بخوان و آنها را رها کن.
شیخ طوسی نیز همین مضمون را با اندکی تفاوت در متن گزارش کرده است.۳