ارزیابی و نقد
روایات نماز در مسجد بر ادله جواز نماز در معابد اهل کتاب، حکومت دارند. لذا نماز در مساجد بر نماز در معابد اهل کتاب فضیلت، رجحان و اولویت دارند و تعارضی میان این ادله وجود ندارد.
رجحان و فضیلت نماز در مسجد مستلزم نفی اعتبار معابد اهل کتاب برای نماز نیست و فقط به معنای کثرت ثواب است و مقصود روایات از فضیلت معابد در اقامه نماز در مقایسه آنها با غیر مسجد، یعنی مکان عادی است.
تعارض با غرض و رضایت واقف
غرض از وقف معابد اهل کتاب، عبادت خود آنان در این اماکن بوده است و نه مسلمانان. این غرض از قراین حالیه و تأمل در عرف و سیره اهل کتاب به دست میآید؛ زیرا آنان معابدشان را برای عبادت مسلمانان نساختهاند و این امر از قبل روشن است که واقف (اهل کتاب) به زعم خویش، مخالف دین و مذهبش را از شمول وقف خود خارج دانسته است. برابر قواعد عمومی وقف، اقامه نماز در چنین مکانهایی بدون اذن واقف و احراز رضایت وی صحیح نخواهد بود؛۱ زیرا از مصادیق تصرف غیر مأذون در ملک غیر است که به عنوان شرط اول مکان نماز احراز این اذن ضروری است. این دلیل به عنوان احتمال در تقیید قول جواز مطلق اقامه نماز در این معابد در برخی از کتب فقهی امامیه مطرح شده است.۲
ارزیابی و نقد
اصل احتمال اخذ رضایت واقف و شرط بودن آن برای صحت نماز قابل مناقشه است۳ و برابر اطلاق روایات جواز، این احتمال مردود است.۴
برابر اطلاق ادله جواز اقامه نماز در معابد اهل کتاب، قول مشهور فقهای امامیه، و به