271
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

۴. تعمیم نجاست اهل کتاب به معابد فاقد دلیل بوده و بر فرض وقوع قابل رفع است. بر فرض که بپذیریم اهل کتاب به هر دو وجه شرک و خوردن اعیان نجسه، نجس هستند، تسری و تعمیم نجاست آنان به معابد، از مصادیق عمل به غیر علم و ظن غیر معتبر است؛ زیرا اولاً انتقال نجاست معنوی شرک به معابد موجب نجس شدن مکان برای اقامه نماز نیست. ثانیاً انتقال نجاست مادی نیز مساوی با نجاست ذاتی مکان برای عدم اقامه نماز نیست؛ مگر این‏که قطع حاصل شود که عین نجس یا اثر آن از طریق رطوبت حاصل از بدن شخص به مکان منتقل شده است که در این صورت، تنها در همانجا نباید پیش از تطهیر نماز خواند.

معمولاً افرادی که گوشت خوک یا شراب می‏خورند، تنها ناحیه دهان و لب و دندان آن‏ها نجس می‏شود که با شستن آب پاک می‏شود۱ و نجاستی برای تسری یا تعمیم از این طریق نمی‏ماند. متولیان معابد نیز مراقبت عرفی در تسری نجاسات به این اماکن دارند و به لحاظ عرفی نیز حتی طرفداران آیین‏های بشری نیز نسبت رعایت نظافت و طهارت مکان مراسم‏های آیینی خود مراقبت ویژه‏ای دارند؛ چه رسد به پیروان ادیان ابراهیمی که طهارت و نظافت از اصول بنیادین آن‏ها به شمار می‏آید. در این دلیل، نوعی اغراق در عدم اهتمام اهل کتاب به نظافت و تعمیم آن به همه آن‏ها مشهود است که چندان با واقعیت انطباق ندارد.

۵. در فقه اهل بیت علیهم السلام به اشکال تسری نجاست به معابد اهل کتاب توجه شده و دو راهکار بر آن بیان شده است:

نخست، این‏که همه اماکن مقدس اهل کتاب به لحاظ طهارت در یک حد نیستند و برخی از آن‏ها نظیف و پیراسته‏اند. لذا اقامه نماز در این مکان‏ها اشکالی ندارد. ملاک در احراز طهارت منظور نیز وضعیت ظاهری مکان و داوری عرف درباره آن است. در صورت تردید در طهارت یا نجاست مکان نیز تا زمانی که یقین به نجاست حاصل نشده، اصل بر طهارت است.

1.. شرح العروة الوثقی: الطهارة (موسوعة الإمام الخوئی)، ص۴۴.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
270

۲. هر چند افراد غیر مؤمن از اهل کتاب به خوردن اعیان نجس عادت دارند، اما این عمل میان همه مؤمنان آنان عمومیت ندارد و تنها میان منحرفین آنان شیوع دارد که چندان اهل معنویت و آمد وشد به معابد نیز نیستند. قرآن در شماری از آیات، این گروه از مؤمنان اهل کتاب را تمجید و تحسین کرده است۱ و این مطلب قطعی است که خداوند شارب خمر را تکریم نمی‏کند؛ حتی در تورات فعلی نیز تصریح شده است که در ورود به مکان‏های معنوی از خوردن شراب خودداری شود تا میان میان‌ مقدّس‌ و غیرمقدّس‌ و نجس‌ و طاهر تمیز داده شود.۲ پس نباید حکم این گروه منحرف را - که از روی شهوترانی و تحریف احبار به این آلودگی‌ها تن داده‏اند - به عموم اهل کتاب تعمیم داد. از سوی دیگر، مقام ثبوت و اثبات بحث را نیز نباید خلط کرد. بحث ما در مقام اثبات است و نمونه‏های خلاف در مقام ثبوت، نفی یا نقض مقام اثبات نخواهد بود.

۳. عدم انفکاک نجاست از اهل کتاب و تسری آن به معابد آنان و در نتیجه، ممنوعیت اقامه نماز در معابد اختصاص به معابد اهل کتاب ندارد و در هر مکان دیگری که احراز شود، نجاست از طریق واسطه‌ای به مکان تسری یافته است، اقامه نماز در آن قبل از تطهیر جایز نیست. لذا این حکم در غیر معابد در هر مکان دیگری حتی مسجد نیز نیز به عنوان مانع اقامه نماز جاری است.۳ از این ‏رو، نمی‏تواند علت اصلی و اختصاصی منع نماز در معابد اهل کتاب باشد؛ زیرا فقط فقدان طهارت در برخی از اهل کتاب منحرف را اثبات می‏کند و ملازمه‏ای با نجاست معابد اهل کتاب ندارد و مستلزم اثبات حضور این فرد در معابد و تسری نجاست بدنی وی به این مکان است که بر فرض احراز این دو، باز مستلزم عدم شایستگی سایر معابد برای نماز نخواهد بود و فقط بر قدر متیقن بسنده خواهد شد.

1.. (لَیسُوا سَوَاءً مِّنْ أَهْلِ ٱلْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ یتْلُونَ آٰیاتِ ٱللَّهِ ءَانَاءَ ٱلَّیلِ وَهُمْ یسْجُدُونَ * یؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَٱلْیوْمِ ٱلْأَخِرِ وَیأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَینْهَوْنَ عَنِ ٱلْمُنكَرِ وَیسَارِعُونَ فِى ٱلْخَیرَاتِ وَأُولٰئِكَ مِنَ ٱلصَّالِحِینَ) (سوره آل عمران، آیه ۱۱۳ - ۱۱۴)؛ (وَإِنَّ مِنْ أَهْلِ ٱلْكِتَابِ لَمَن یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَیكُمْ وَمَا أُنزِلَ إِلَیهِمْ خَاشِعِینَ لِلَّهِ لَا یشْتَرُونَ بِـٔایاتِ ٱللَّهِ ثَمَنًا قَلِیلاً أُولٰئِكَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ إِنَّ ٱللَّهَ سَرِیعُ ٱلْحِسَابِ) (سوره آل عمران، آیه ۱۹۹).

2.. سفر لاویان، ۱۰ / ۹ - ۱۰.

3.. جواهر الکلام، ج۸، ص۳۷۵-۳۷۹؛ الحدائق الناضرة، ج۷، ص۲۳۱.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1414
صفحه از 312
پرینت  ارسال به