آنها منع شد.۱ استناد به ادله متفاوت در تبیین وجه منع یا کراهت این عمل به تقریرهای متنوعی از این دیدگاه انجامیده است که در ادامه به ارزیابی هر یک از آنها میپردازیم. شایان ذکر است که این رویکرد به شکل کراهت به برخی از فقیهان متقدم امامیه چون ابن براج، سلار و ابن إدریس نیز نسبت داده شده است.۲
نجاست اهل کتاب
مهمترین دلیل طرفداران نجاست بدنی اهل کتاب، مشرک بودن آنان و در نتیجه الحاق به مشرکان برابر ظاهر آیه (يَا أَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا إِنَّمَا ٱلْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا ٱلْمَسْجِدَ ٱلْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَٰذَا)؛۳ «اى کسانى که ایمان آوردهاید، حقیقت این است که مشرکان ناپاکند. پس نباید از سال آینده به مسجد الحرام نزدیک شوند» است که به نجس بودن هر مشرکی تصریح دارد. استدلال به این آیه مستلزم اثبات همسانی معنای نَجَس در آیه به معنای اصطلاحی رایج و مرتکز در ذهن متشرعه (نجاست فقهی در مقابل طهارت) و همچنین، شرک اهل کتاب به مفهوم حقیقی آن همانند مشرکان عصر نبوی است. سایر ادله چون استدلال به روایات نهی از نوشیدن تهمانده آب یهودی یا مسیحی با اخبار دال بر طهارت بدنی اهل کتاب و جواز خواندن نماز در لباس دوخته شده به دست مجوسی تعارض دارد که آیة اللّٰه خویی به تفصیل در بحث بررسی ادله نجاست اهل کتاب به نقد و بررسی آنها پرداخته است.۴ از این رو، مهمترین دلیل طرفداران آیه ۲۸ از سوره توبه است که در ادامه بررسی میشود.
عدم انفکاک نجاست از اهل کتاب
فقیهانی که قائل به عدم طهارت اهل کتاب هستند، این حکم را درباره اموال متعلق به آنان نیز به نوعی تعمیم دادهاند. اهل کتاب به دلیل مشرک بودن و همچنین، خوردن اعیان نجس