251
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

موافقت با امضایی بودن مجازات سرقت

احکام امضایی، احکامی هستند که پیش از شریعت اسلام در جامعه شیوع و رواج داشته و کتاب یا سنّت به همان سان یا با اندکی تغییر اعتبار آن‏ها را تأیید و استمرار اجرای آن‏ها را پذیرفته است.۱ احکام امضایی هم در قرآن و هم در سنّت نبوی وجود دارد. برخی از فقیهان در دسته‏بندی احکام قرآنی، یکی از دو قسم آن را احکام امضایی دانسته و نمونه‏های متعددی از آن را مثال زده‏اند.۲ در روایات، تعابیری چون تثبیت «فأقرها رسول اللّٰه»۳ یا جریان دادن «أجراها اللّٰه له فی الاسلام»۴ به تثبیت و اجرای سنن جاهلی وضع شده از سوی عبد المطلب در عهد اسلام تصریح دارند. برای تبیین و استنباط احکام امضایی چاره‌ای جز مطالعه دقیق عصر جاهلی و دوره بعثت رسول خدا صلی الله علیه و اله نیست؛ زیرا شارع در این احکام عرف آن دوره را به عنوان قرینه منفصله لحاظ کرده است؛ لذا اجمال ادبی ظاهر ادله شرعی در نصوص این احکام با مراجعه به این عرف و تاریخ قابل رفع است و اساساً شارع به این عرف و حافظه مخاطبان از شرایط و چگونگی حکم به عنوان قرینه در مقام خطاب توجه کرده است.

پیش از بعثت رسول خدا صلی الله علیه و اله و نزول قرآن، اعراب منطقه مکه در دوره جاهلی دارای نوعی فقه و شریعت بودند که روابط فردی و مناسبات اجتماعی آنان را در حوزه‏های مختلف تعریف و تضمین می‏کرد و نوعی نظم اجتماعی را در میان آنان پدید آورده بود. این نظم اجتماعی از سوی حُکّام منتخب قبایل ضمانت اجرایی داشت. در این میان، اموال منقول و غیر منقول از احترام خاصی برخوردار بود و قوانین عرفی خاص از مالکیت خصوصی افراد حمایت می‏کرد و عموم پیمان نامه‏ها با شعار «الدم الدم و الهدم الهدم»۵ بر حمایت از جان

1.. ر.ک: تقریر بحث السید البروجردی، ج۱، ص۱۹۸؛‏ کتاب الحج، داماد، ج۳، ص۳۱۵؛ الرسائل، ج۱، ص۳۰۵؛ کتاب البیع، ج۱، ص۱۶۳؛ دراسات فی علم الأصول، ج۱، ص۲۴۵.

2.. کتاب الخیارات، ج۲، ص۶۶.

3.. وسائل الشیعة (الإسلامیة)، ج۱۹، ص۱۴۱ - ۱۴۲.

4.. همان، ج۶، ص۳۴۵ - ۳۴۶.

5.. این عبارت در بیعت قبایل با یکدیگر به کار می‏رفت و تبدیل به‏ ضرب المثل در ادب جاهلی و اسلامی شده است (مجمع الامثال، ج۱، ص۲۷۶). در برخی از متون روایی نیز با اندکی در بخش پایانی در بیعت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله با قبایل عرب گزارش شده است:... قال فتبسم رسول اللّٰه صلی الله علیه و سلم قال بل الدم الدم والهرم الهرم أنا منکم وأنتم منی أحارب من حاربتم وأسالم من سالمتم ... (مسند احمد، ج۳، ص۴۶۲).


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
250

قرآنی است که در اجرای حد سرقت مد نظر شارع اسلام بوده است. قطع دست سارق از مچ در تعارض در تعارض با این مقاصد و حکمت‏های آن است؛ زیرا مستلزم تعارض آیه سرقت با آیه (وَ أَنَّ ٱلْمَسَاجِدَ لِلَّهِ...) در حصر اعضای سجده بر خداوند است و با قطع دست سارق از مچ، یکی از این اعضای سجده نقض می‏شود و یکی از ابزارهای عبادت و سجده بر خداوند از سارق ستانده می‏شود.

همچنین، با قطع مچ سارق وی در انجام امور شخصی چون تطهیر و نظافت خود دچار عسر و حرج جدی می‏شود و توانایی انجام امور عادی برای ادامه زندگی خویش را از دست می‏دهد. نکته اخیر بر این مهم استوار است که نباید اجرای مجازات مرتبط با حق الناس در اموری چون سرقت اموال، توازن حیات طبیعی سارق و لوازم انجام امور شخصی و عبادات را از وی تضییع نماید. این مهم در روایات متعددی به عنوان فلسفه یا حکمت این مجازات مورد تأکید اهل بیت علیهم السلام بوده است که با عدم قطع انگشت ابهام و کف دست، سارق را توان آن باشد که با آن وضو بگیرد و در سجده نماز بر آن تکیه دهد:

۰....تقطع الأربع أصابع و یترک الإبهام و یعتمد علیهما فی الصلاة و یغسل بها وجهه للصلاة.۱

از برخی روایات برمی‏آید که فتوای قطع کامل دست از مچ از دوره عثمان و معاویه زمینه تاریخی داشته است۲ و در عهد امام صادق‏ علیه السلام نیز به عنوان یک رأی فقهی رایج بوده است؛ زیرا ایشان در شماری از روایات به نفی این نگره تصریح دارند۳ که نشان می‏دهد در دوره ایشان به عنوان یک قول فقهی مطرح بوده است که بعدها در دوره امامت جواد علیه السلام شاهد فتوای به آن از سوی قضات و فقیهان معتصم عباسی هستیم.

1.. وسائل الشیعة، ج۱۸، ص۴۹۴؛‏ الکافی، ج۷، ص۲۲۳ و ص ۲۲۵.

2.. ... قلت: و هذا القطع من أوّل من قطع؟ فقال: قد کان عثمان حسّن ذلک لمعاویة ... (الکافی، ج۷، ص۲۲۵). شایان ذکر است که محققان امامیه بر این اعتقاد هستند که این بخش از حدیث کافی دچار آسیب تقدیم و تاخیر و اندکی تصحیف نوشتاری است (النجعة فی شرح اللمعة، ج۱۱، ص۱۸۱).

3.. ... فقال: إنّ القطع لیس حیث رأیت ... (الکافی، ج۷، ص۲۲۵).

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1366
صفحه از 312
پرینت  ارسال به