243
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ)۱ که به قرینه کاربرد حرف «فی» در معنای ظرف مکان، هم‏نشینی با عمل اعتکاف و نهی از مباشرت جنسی، المساجد انصراف به مکان‏های خاص عبادت دارد که در سیاق تاریخی نزول آیه مراد مساجد مدینه است۲.۳

سه. تاریخ‏مندی نزول: حمل معنای المساجد در آیه (وَ أَنَّ ٱلْمَسَاجِدَ لِلَّهِ...) به مکان عبادات (مسجد مصطلح) با این اشکال تاریخی مواجه است که در دوره مکه جز کعبه مکان مقدس دیگری برای انجام عبادات جمعی یا فردی نبوده است و رسول خدا صلی الله علیه و اله در خانه خود اقامه نماز می‏کرده است. لذا جمع بودن معنای المساجد در صورتی انصراف به ‏‏مکان‏های عبادت خواهد داشت که حداقل بیش از دو مسجد در مکه، غیر از کعبه و مسجد الحرام وجود خارجی داشته باشد؛ زیرا قرآن از تعبیر مساجد برای اشاره به کعبه یا مسجد الحرام استفاده نمی‏کند. در غیر این صورت، مستلزم لغو در کلام است که احتمال آن در باره قرآن باطل است.

شایان ذکر است که کلمه المساجد تنها دوبار در قرآن به کار رفته است. ابتدا در سوره جن از سوره‏های‏های مکی قرآن در معنای اعضای سجده به کار رفته است و سپس در آیه (وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِى ٱلْمَسَاجِدِ...‏) از سوره‏های مدنی به دلالت‏ قرائن لفظی و سیاقی در معنای مساجد مدینه استعمال شده است. لذا المساجد در دوره تاریخی نزول قرآن در مکه کاربرد در معنای مکان عبادت نداشته است. وجه جمع‏آوردن المساجد در (وَ

1.. سوره بقره،‏ ۱۸۷.

2.. برخی مفسران سبب نزول آیه را مردان معتکفی گفته‏اند که در شب‏های اعتکاف، پس از قضای حاجت در خانه‏هایشان با همسران خود نزدیکی می‏کردند و بعد از غسل جنابت، دوباره برای اعتکاف به مسجد بر می‏گشتند. ولی برخی مفسران دیگر چون مجاهد، آیه را بر نهی از همبستری با همسر در مسجد تفسیر کرده‏ و آن را به مردانی از انصار نسبت داده‏اند که در مسجد با همسران خود جماع می‏کردند و این آیه آنان را از این عمل باز داشته است. (جامع البیان، ج‏۲، ص۱۰۵).

3.. روشن است که مراسم اعتکاف برای مسلمانان نظر به شرایط سخت‏ دوران مکه هنوز ابلاغ نشده بود و در مدینه است که بعد از فتح مکه با نزول آیه (وَ إِذْ جَعَلْنَا ٱلْبَیتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَ أَمْنًا وَ ٱتَّخِذُوا مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیتِىَ لِلطَّائِفِینَ وَ ٱلْعَاكِفِینَ وَ ٱلرُّكَّعِ ٱلسُّجُودِ) (سوره بقره، ۱۲۵) به این عمل توصیه می‏شود.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
242

یَکُونُونَ عَلَیْهِ لِبَداً» در آیه اخیر، به تصمیم مشرکان برای برخورد با پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و بازداشت وی از انجام سجده برای خداوند کعبه بوده است و در پیوند با اختصاص مساجد برای خداوند است که مشرکان آن‏ها را برای سجده در برابر بتان به کار می‏بردند. این تبیین از آیه را طبری بعد از گزارش آرای متعدد مفسران صحابه و تابعان، بهترین تبیین از آیه دانسته است.۱

در نگاه مفسران «لِبَدا‏» به معنای همگی، یاوری و همراهی است و با همنشینی «عَلَیْهِ» به مخالفت و دشمنی عملی مقابل رسول خدا صلی الله علیه و اله به کار رفته است.۲‏ همین مضمون در آیه (أَرَءَيْتَ ٱلَّذِى يَنْهَىٰ * عَبْدًا إِذَا صَلَّىٰ)۳ در سوره علق نیز گزارش شده است که از بنده نمازگزاری - حضرت محمد‏ صلی الله علیه و اله - در کنار مسجد الحرام یاد می‏کند که از سوی فردی معاند (ابوجهل) طرد شده است.۴

دو. ادب قرآن: از درنگ در مسجد و مشتقات آن در قرآن این اصل به دست می‏آید که ساختار المساجد در قرآن برای اشاره مواضع سجده و مساجد (با ساختار مَسَاجِدَ اللَّهِ) برای مکان‏های عبادت به کار رفته است،۵ مگر این‏که قرینه لفظی یا سیاقی معنای اعضای هفت‏گانه سجده‏گزار از المساجد را به معنای مکان عبادت انصراف دهد؛ همانند آیه (وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِى ٱلْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ ٱللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ ءَايَاتِهِ لِلنَّاسِ

1.. همان، ج۲۹، ص۱۴۷.

2.. همان، ج۲۹، ص۱۴۷ - ۱۴۸.

3..‏ سوره علق، آیه ۹ - ۱۰.

4..‏ تفسیر مقاتل بن سلیمان، ج‏۴، ص۷۶۳.

5.. در آیات (وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ ٱللَّهِ أَن یذْكَرَ فِیهَا ٱسْمُهُ وَ سَعَىٰ فِى خَرَابِهَا أُولٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَن یدْخُلُوهَا (( إِلَّا خَائِفِینَ لَهُمْ فِى ٱلدُّنْیا خِزْىٌ وَ لَهُمْ فِى ٱلْأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ) (سوره بقره، آیه ۱۱۴)، (مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِینَ أَن یعْمُرُوا مَسَاجِدَ ٱللَّهِ شَـٰهِدِینَ عَلَىٰأَنفُسِهِم بِالْكُفْرِ أُولٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَـٰـلُهُمْ وَفِى ٱلنَّارِ هُمْ خَالِدُونَ * إِنَّمَا یعْمُرُ مَسَاجِدَ ٱللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَٱلْیوْمِ ٱلْأَخِرِ وَأَقَامَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَى ٱلزَّكَوٰةَ وَلَمْ یخْشَ إِلَّا ٱللَّهَ فَعَسَىٰ أُولٰئِكَ أَن یكُونُوا مِنَ ٱلْمُهْتَدِینَ) (سوره توبه، آیه ۱۷- ۱۸) به صورت ترکیب اضافی «مساجد اللّٰه» و همنشینی با حرف «فی» یا تعابیر اقامه ذکر، تعمیر یا تخریب مسجد دلالتی آشکار بر کاربست آن در مکان عبادت دارد؛ شایان ذکر است که هر سه کاربرد ترکیب «مساجد اللّٰه» در سوره‏های مدنی است؛ همانند آیه (وَ لَوْلَا دَفْعُ ٱللَّهِ ٱلنَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَ بِیعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ یذْكَرُ فِیهَا ٱسْمُ ٱللَّهِ كَثِیرًا وَ لَینصُرَنَّ ٱللَّهُ مَن ینصُرُهُ إِنَّ ٱللَّهَ لَقَوِىٌّ عَزِیزٌ) که به دلیل ساختار و واقع شدن در سیاق مکان‏های عبادات ادیان پیشین به طور قطع در معنای مکان عبادت به کار رفته است.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1363
صفحه از 312
پرینت  ارسال به