انگشتان بزرگ دو پا هستند.۱ این معنا به عنوان یکی از وجوه معنایی آیه (وَ أَنَّ ٱلْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ ٱللَّهِ أَحَدًا) در تفاسیر مطرح شده است۲ و در روایات۳ و متون فقهی شیعه به شکل «و یجعل الکافور على مساجد المیّت»۴ از مساجد برای اشاره اعضای خاص انسان استفاده شده است. قرار دادن کافور بر مساجد شخص مرده را در فقه «تحنیط» گویند۵ و مراد از آن قرار دادن حنوط در مواضع هفتگانهای است که مسلمان هنگام سجده آنها را بر زمین مینهد. با توجه به ادله ذیل کلمه مساجد در آیه (وَ أَنَّ ٱلْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ ٱللَّهِ أَحَدًا) در معنای دوم به کار رفته است.
یک. سیاق قرآن: سیاق آیات قبل و بعد آیه (وَ أَنَّ ٱلْمَسَاجِدَ لِلَّهِ...) قرینه لفظی درونمتنی استوار و روشن هستند که مقصود از الْمَساجِدَ هفت عضو از بدن نمازگزار هنگام سجده است. مضمون آیه پیشین، تهدید به عواقب تلخ اعراض از ذکر خداوند است: (وَ مَن يُعْرِضْ عَن ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذَابًا صَعَدًا) و در آیات بعدی آن - (وَ أَنَّهُ لَمَّا قَامَ عَبْدُ ٱللَّهِ يَدْعُوهُ كَادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَدًا * قُلْ إِنَّمَا أَدْعُوا رَبِّى وَ لَاأُشْرِكُ بِهِ أَحَدًا) - به اقامه نماز رسول خدا صلی الله علیه و اله اشاره دارد که مشرکان عرب را ناخوشایند آمد و آهنگ آن داشتند که علیه رسول خدا صلی الله علیه و اله اقدام شومی نمایند.۶
همنشینی تعابیر «قَامَ... یَدْعُوهُ» و «أَدْعُو رَبِّی» با عبارت «وَ لَا أُشْرِکُ بِهِ أَحَدًا» در آیه اخیر نشان میدهد که مقصود از این اقامه و دعوت، انجام عبادتی خاص بوده است که پیشتر در (فَلَا تَدْعُوا مَعَ ٱللَّهِ أَحَدًا) به آن اشاره شده است؛ ابن عباس۷ از مفسران صحابه و سعید بن جبیر۸ از تابعان تصریح دارند که مقصود آیه، نمازگزاردن است. عبارت «کَادُوا
1.. جمهرة اللغة، ج۱، ص۴۴۷.
2.. التبیان، ج۱۰، ص۱۵۵؛ مفاتیح الغیب، ج۳۰، ص۶۷۴.
3.. وسائل الشیعة، ج۳، ص۳۶.
4.. الخلاف، ج۱، ص۷۰۳؛ المعتبر، ج۱، ص۲۸۱.
5.. الاصطلاحات الفقهیة فی الرسائل العملیة، ص۳۹.
6.. جامع البیان، ج۲۹، ص۱۴۶ - ۱۴۸.
7.. همان، ص۱۴۶.
8.. همان.