خاص رایج میان عالمان امامیه این دوره در اعتبارسنجی مصادر حدیثی سمرقند چندان اعتنایی به این میراث در حدیث شیعه نشده است. از عدم ارجاع به روایات تفسیری عیاشی در تفسیر التبیان طوسی میتوان حدس زد که شیخ طوسی علی رغم اذعان به جلالت عیاشی هنگام تألیف تفسیر التبیان از تفسیر العیاشی روایتی را نقل نکرده است؛ بر خلاف طبرسی که به دلیل دسترسی به نسخه تفسیر العیاشی این امکان را داشته است.
احتمال دیگر، این است که بگوییم شیخ طوسی در زمان تألیف التبیان به تفسیر العیاشی دسترسی نداشته است یا بنا به مبانی خاص شیخ در اعتبار میراث سمرقند، بر خلاف وصف و توثیق عیاشی از آثار وی اعراض عملی کرده است. البته ممکن است قمیها به دلیل ارتباط عیاشی با فضل بن شاذان نیشابوری و همسویی مشرب عقلگرایی وی با فضل بن شاذان، در نقل روایات عیاشی احتیاط یا اعراض کرده باشند؛ همان طوری که آثار خود فضل بن شاذان نیز با این وضعیت روبهرو شد.۱ لذا با توجه به پیشینه مذهبی و استبصار عیاشی به مذهب شیعه و گرایشهای خاص کلامی- فکری وی متأسفانه آثار وی چندان در مدرسه قم و بغداد با اقبال مواجه نشده است۲ یا اینکه عالمان امامیه در گزارش از وی تقیه کرده باشند.
دلالت
بر پایه قاعده «اصالت تعابیر قرآنی» هر تعبیر قرآنی بر پایه مفهومسازی ویژهای صورت گرفته است که با سیاق متنی و سیاق مجموعی آیات ارتباط دارد. با تحلیل سیاق آیه میتوان به جزئیات و مؤلفههای مفهومسازی قرآن از مفردات آن دست یافت و سپس با جامعنگری در کل قرآن و در نظر گرفتن اصول قرآنشناسی و تفسیر قرآن به مفهوم ناب و اصیل قرآنی از تعابیر آن دست یافت. از این رو، نباید مفاهیم و تعابیر قرآنی را به تعابیر دیگر تقلیل یا به مشابه آن تبدیل نماییم، بلکه باید اصالت مفاهیم قرآنی را به عنوان معیار در تفسیر آیات مد نظر داشته باشیم.
نکته کلیدی در روایت امام جواد علیه السلام تأکید بر مفهوم کلمه «المساجد» در آیه (وَ أَنَّ ٱلْمَسَاجِدَ