217
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

درآمد

تبیین آموزه‏های قرآنی در بستر زمان و عینی‏سازی کارآمدی قرآن در پاسخ‏گویی به مسائل جدید، غایت تبیین قرآن است و به اطمینان می‏توان گفت مراحل پیشین شناخت و تبیین قرآن جنبه مقدماتی یا ابزاری برای تحقق این غایت مهم را دارند. اصل پاسخ‏گویی قرآن به مسائل مختلف کلامی، فقهی و... در دوره بعد از نزول، گفتمانی شناخته شده و قابل اثبات در میراث روایی امامیه است؛ برای نمونه، استنباط اصل حرّ بودن انسان۱ از آیه (وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَ كَانُوا فِيهِ مِنَ ٱلزَّاهِدِينَ)۲ در داوری امام علی علیه السلام درباره شخصی که در برده یا آزاد بودن وی اختلاف نظر بود، از جمله نمونه‏هایی است که نشان از این مهم دارد که آیه مذکور در سوره یوسف علیه السلام از ظرفیت استنباط احکام فقهی برخوردار است و امام علی علیه السلام از چند و چون آن آگاه بوده و با این استدلال به آیه مسأله‌ای را پاسخ داده است.

گاه امام علی‏ علیه السلام از تلفیق مفهومی دو آیه با یکدیگر پاسخ مسأله‌ای فقهی را از قرآن نمایانده است؛ همانند حکم به تبرئه زن از زنا که شش ماه بعد از ازدواج بچه‏دار شد و توهم این شد که وی قبل از ازدواجش با مردی غیر از همسرش رابطه نامشروع داشته و این بچه برآیند ‏آن رابطه است؛ امام علی‏ علیه السلام با استناد به مدلول التزامی آیاتی از قرآن، کمترین زمان

1.. و روی شعبة، عن یونس، عن عبید، عن الحسن، عن علی: أنه قضی بالقیط أنه حر و قرأ (وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَ كَانُوا فِیهِ مِنَ ٱلزَّاهِدِینَ) (أحکام القرآن، جصاص ج‏۴، ص۳۸۳).

2.. سوره یوسف، آیه ۲۰.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
216
  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1433
صفحه از 312
پرینت  ارسال به